LUZES V/D seria V. Nowy sprzęt w 33.Bazie Lotnictwa Transportowego

Lotniskowe urzadzenie zasilania elektroenergetycznego LUZES V/D seria V jest przeznaczone do zasilania systemow pokladowych statkow powietrznych, uruchamiania silnikow i sprawdzania stanu technicznego wyposazenia pokladowego.

Lotniskowe urzadzenie zasilania elektroenergetycznego LUZES V/D seria V jest przeznaczone do zasilania systemow pokladowych statkow powietrznych, uruchamiania
silnikow i sprawdzania stanu technicznego wyposazenia pokladowego.

24 maja w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu odbyło się uroczyste przekazanie pierwszego egzemplarza nowego sprzętu naziemnej obsługi statków powietrznych typu LUZES V/D seria V na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz 442.32. W uroczystości uczestniczyli: dowódca 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, dowódca 33. Bazy Lotnictwa Transportowego, zastępca dowódcy 33. Bazy Lotnictwa Transportowego, szef Szefostwa Techniki Lotniczej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – Główny Inżynier Wojsk Lotniczych, prezes Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego S.A., przedstawiciele Jelcz Sp. z o.o. oraz zaproszeni goście.

W wyniku kooperacji dwóch udziałowców Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. narodziła się koncepcja stworzenia zaawansowanego technologicznie urządzenia do zasilania elektroenergetycznego statków powietrznych. Jelcz Sp. z o.o. udostępniła podwozie, na którym Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S. A. (WCBKT S.A.) zabudowało swoje urządzenie LUZES V/D seria V.
Lotniskowe urządzenie zasilania elektroenergetycznego LUZES V/D seria V jest przeznaczone do zasilania systemów pokładowych statków powietrznych, uruchamiania silników i sprawdzania stanu technicznego wyposażenia pokładowego. LUZES V/D seria V jest urządzeniem mobilnym, zasilanym silnikiem wysokoprężnym. Urządzenie jest zamontowane na standardowej 15-stopowej ramie kontenera, co umożliwia jego zainstalowanie na dowolnym samochodzie ciężarowym. LUZES V/D seria V może zasilać dwa statki powietrzne jednocześnie. Funkcję pulpitu operatora spełnia bezprzewodowy tablet. Urządzenie posiada wbudowany system zdalnej diagnostyki, podobnie jak wszystkie najnowsze urządzenia typu LUZES. Dodatkowo na życzenie użytkownika, są one wyposażone w gniazda 230 V do podłączenia urządzeń elektronicznych w warunkach polowych.
Wybrany jako nośnik Jelcz 442.32 jest samochodem ciężarowym średniej ładowności o wysokiej mobilności. Zbudowanym w układzie dwuosiowym 4x4, zaprojektowanym przez Jelcz Sp. z o.o. z przeznaczeniem dla Sił Zbrojnych RP. 29 listopada 2013 r. Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę na dostarczenie dla polskiej armii 910 samochodów ciężarowych Jelcz 442.32 w wersji skrzyniowej i do montażu wyposażenia specjalistycznego. Program zamówienia nowych ciężarówek dla wojska został wpisany w „Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP do 2022 r.” Produkcję seryjną i dostawy samochodu ciężarowego Jelcz 442.32 rozpoczęto w drugiej połowie 2014 r. i mają się one zakończyć w roku bieżącym.
Nie bez powodu w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych zapadła decyzja o skierowaniu pierwszego egzemplarza najnowszej polskiej myśli technologicznej do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, jest tu bowiem obsługiwanych najwięcej typów statków powietrznych: samoloty C-130E Hercules i M28B/PT oraz śmigłowce Mi-17 i W-3 Sokół (urządzenie LUZES V/D seria V umożliwia wykonanie obsług i uruchomień wszystkich typów statków powietrznych eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP oraz armie innych państw). Ponadto wszechstronne podwozie samochodu ciężarowego Jelcz 442.32 daje możliwość pokonania niemalże każdego terenu w celu dotarcia do przygodnych miejsc z których prowadzą działania śmigłowce, co jest szczególnie ważne w zabezpieczeniu szkolenia 7. Eskadry Działań Specjalnych.
Kiedy do Sił Zbrojnych RP trafią kolejne lotniskowe urządzenia zasilania elektroenergetycznego LUZES V/D seria V? Być może jeszcze w tym roku, dobiegają bowiem końca negocjacje w sprawie dostawy kolejnych ośmiu sztuk. Posłużą one do zainicjowania procesu wycofania z eksploatacji w polskiej armii prawdziwych zabytków techniki, czyli liczących czasami ponad pół wieku lotniskowych agregatów rozruchowych APA-4G i APA-5D, zabudowanych na samochodach ciężarowych Ural 375.
Ponadto w ofercie dla wojska WCBKT S.A. posiada lotniskowe urządzenie zasilania elektroenergetycznego LUZES V/N seria III, lotniskowe urządzenie zasilania elektroenergetycznego LUZES II/M seria V oraz lotniskowy zasilacz elektroenergetyczny LZE-6/M seria III. LUZES V/N seria III jest przeznaczony do zasilania systemów pokładowych statków powietrznych, uruchamiania silników i sprawdzania stanu technicznego wyposażenia pokładowego. Źródłem mocy jest wielopaliwowy silnik wysokoprężny. Urządzenie umożliwia zaopatrywanie w energię elektryczną dwóch statków powietrznych jednocześnie. Jest ono zainstalowane na niskim, przystosowanym do holowania podwoziu oraz może być przewożone transportem lotniczym (samolot typu C-295M lub jego odpowiedniki).
Urządzenie LUZES II/M seria V jest przeznaczone do zasilania systemów pokładowych statków powietrznych energią elektryczną a.c. oraz d.c. podczas rozruchu silników i w trakcie sprawdzania stanu technicznego wyposażenia pokładowego w wyznaczonym miejscu lotniska lub lądowiska. LUZES II/M seria V jest urządzeniem stacjonarnym zasilanym elektrycznie z sieci przemysłowej. Urządzenie składa się z dwóch kontenerów. Może zasilać energią elektryczną dwa statki powietrzne jednocześnie. Z kolei urządzenie LZE-6/M seria III jest przeznaczone do zasilania systemów pokładowych statków powietrznych energią elektryczną d.c. podczas rozruchu silników oraz w trakcie sprawdzania stanu technicznego wyposażenia pokładowego. Urządzenie zasilane elektrycznie, jest przeznaczone do pracy w hangarze i na płycie lotniska.
Ponadto 27 marca bieżącego roku rozpoczęto przekazywanie Siłom Zbrojnym RP zmodyfikowanego lotniczego urządzenia zasilania elektroenergetycznego LUZES V/D seria IV, produkcji Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego S.A. Jest to pierwsze z 16 urządzeń LUZES V/D seria IV zamontowanych na podwoziu samochodu ciężarowego Star 266M2, które zostały zamówione przez polską armię. Star 266M2, to seryjna wersja zmodernizowanego terenowego samochodu ciężarowego Star 266 przeprowadzana przez Autobox w Starachowicach na zlecenie Sił Zbrojnych RP. Modernizacja obejmuje remont kapitalny wszystkich układów podwozia: ramy, mostów napędowych i skrzyni rozdzielczej oraz montaż nowego silnika, skrzyni biegów i przebudowanej kabiny kierowcy.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc