Holding tkMS rozszerza także swoją bazę zasobów inżynierskich. Po zapoznaniu się z osiągnięciami morskiej branży projektowej w Polsce, negocjuje obecnie z renomowanymi polskimi firmami projektowymi zawarcie umów ramowych w sprawie współpracy w dziedzinie projektowania jednostek nawodnych i podwodnych.
W ostatnim czasie tkMS odniósł znaczące sukcesy w sektorze budowy okrętów nawodnych, który na rynku światowym cechuje silna konkurencja. W sierpniu 2019 r. firma zakontraktowała cztery fregaty wielozadaniowe typu MEKO® A-200 dla jednego z państw w Afryce. Budowa pierwszej z nich rozpoczęła się w tym roku w stoczni w Kilonii. Trwają również rozmowy handlowe z innymi potencjalnymi nabywcami okrętów tego typu.
W maju 2019 r. zwodowano pierwszą z serii czterech korwet typu Saar 6, budowanych w Kilonii dla Korpusu Morskiego Sił Obronnych Izraela. W tym roku nastąpi jej przekazanie użytkownikowi, a pozostałe trzy jednostki tego typu zostały już zwodowane i znajdują się w różnych fazach wyposażania.
Holding tkMS jest także odpowiedzialny za budowę nowoczesnych fregat typu F125 dla Deutsche Marine. Pierwsza z nich – Baden-Württemberg– została przekazana 17 czerwca 2019 r., a druga – Nordrhein-Westfalen – całkiem niedawno, 10 czerwca. Dla niemieckiej floty realizowany jest obecnie także kontrakt na budowę pięciu korwet typu K130 Braunschweig drugiej serii.
W marcu 2020 r. konsorcjum Águas Azuis Consortium, złożone z tkMS i brazylijskich firm Embraer Defense & Security oraz Atech, podpisało z Marynarką Wojenną Brazylii kontrakt na budowę serii czterech korwet wielozadaniowych (obecnie klasyfikowanych jako fregaty) typu Tamandaré w ramach programu Corvetas Classe Tamandaré (CCT). W oparciu o długoterminową współpracę, konsorcjum, któremu przewodzi tkMS, stworzyło solidne partnerstwo o kompetencjach umożliwiających skuteczną realizację programu CCT, jak również przyszłych strategicznych projektów obronnych tkMS w Brazylii. W maju tego roku niemiecki holding zawarł również kontrakt na zakup stoczni Oceana w Itajaí w stanie Santa Catarina, co odbywa się za pośrednictwem brazylijskiej spółki zależnej thyssenkrupp Marine Systems do Brasil. W stoczni Oceana będą powstawać okręty typu Tamandaré dla Marinha do Brasil. Ogółem, tkMS realizuje obecnie kontrakty na budowę 13 okrętów nawodnych różnych typów, a rozmowy prowadzone są z kilkoma innymi potencjalnymi klientami.
Nie mniej sukcesów holding tkMS odnotowuje na rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych. W lutym 2019 r. zwodowano w Kilonii pierwszy z czterech okrętów typu 218 SG przeznaczonych dla Singapuru. Jednostce nadano imię Invincible i jest to największy okręt podwodny, jaki współcześnie powstał w Niemczech. Z kolei w kwietniu br. przekazano Marynarce Wojennej Egiptu okręt podwodny S43, trzecią z czterech zamówionych przez to państwo jednostek typu 209/1400mod. Wraz z realizacją projektu budowy ogółem szczęściu okrętów typu 212CD dla flot wojennych Norwegii i Niemiec, tkMS wraz ze swoimi klientami i partnerami zamierza stworzyć europejski standard NATO w dziedzinie konwencjonalnych okrętów podwodnych. Już dziś 70% konwencjonalnej floty podwodnej NATO jest produkcji tkMS. Obecnie holding realizuje kontrakty na budowę w sumie 15 okrętów podwodnych, z czego osiem powstanie za granicą na bazie pakietów materiałowych.
Spółka dysponuje także pokaźną bazą modernizacyjno-usługową. Firma otrzymała już pierwsze zamówienie, w ramach strategicznej umowy ramowej z Portugalią, na modernizację okrętów podwodnych i nawodnych, jak również umowę na modernizację okrętu podwodnego Marynarki Wojennej Indii. Sukcesy odnotowano także w dziedzinie elektroniki morskiej. Jako pierwsza firma zachodnia tkMS pomyślnie przetestował antytorpedę, stanowiącą część systemu obrony przeciwtorpedowej SeaSpider.
Wraz z przejęciem firmy Atlas Elektronik zakończył się proces transformacji tkMS z dotychczasowego dostawcy platform okrętowych w producenta w pełni zintegrowanych systemowo, nowoczesnych okrętów bojowych. Zakres usług holdingu rozciąga się obecnie od etapu projektowania koncepcyjnego, przez budowę okrętów i ich rozwój, aż po integrację systemów dowodzenia i kierowania uzbrojeniem.
Elektronika staje się coraz ważniejsza jako technologia kluczowa, dlatego thyssenkrupp Marine Systems zaprezentował nowy system zarządzania walką do okrętów podwodnych ORCCA. Opracowany przez spółkę kta naval systems (joint venture tkMS i norweskiego Kongsberga) jest najbardziej zaawansowanym systemem tej klasy na rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych. Wprowadzane są również nowe osiągnięcia w zakresie: technik stealth, ogniw paliwowych, akumulatorów litowo-jonowych, wytwarzania addytywnego (druk 3D), bezpieczeństwa cybernetycznego i wykorzystania rzeczywistości wirtualnej/rozszerzonej do wspierania procesów produkcyjnych i szkoleń.
Zgodnie z ewolucyjną filozofią projektowania rodziny okrętów MEKO® w ciągu ostatnich pięciu dekad, każdy nowy model tej jednostki dziedziczył najlepsze „geny rodzinne” poprzedników, ale jednocześnie był nasycany nowymi technologiami. Koncepcja MEKO® (Mehrzweck-Kombination – kombinacja wielofunkcyjna) to idea oparta na modułowości: kadłuba, nadbudówek, wyposażenia i uzbrojenia okrętu, mająca na celu łatwość dopasowania konkretnego rozwiązania do potrzeb danej floty, późniejszego serwisowania i redukcji kosztów zakupu oraz utrzymania. Okręty MEKO® obejmują rodziny: fregat, korwet i morskich jednostek patrolowych.
W oparciu o tę koncepcję, tkMS rozwinął w latach 90. projekt popularnej fregaty ogólnego przeznaczenia (General Purpose) MEKO® 200 w nowy MEKO® A-200, czyli zaawansowaną (A-Advanced) fregatę wielozadaniową (Multi-Purpose). Ogółem powstało 25 okrętów MEKO® 200, które do dziś są „końmi roboczymi” pięciu flot na świecie, w tym trzech należących do państw NATO (Grecja, Portugalia, Turcja) oraz Australii i Nowej Zelandii.
W ten sposób fregata wielozadaniowa MEKO® A-200 zachowuje legendarną już wytrzymałość, zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność swojej poprzedniczki, ale jednocześnie wykorzystuje zaawansowane techniki i technologie odpowiadające środowisku zagrożeń XXI wieku. Od poprzedniczki różni ją jednak znacznie lepsza przeżywalność na polu walki, zdolność do jednoczesnego zwalczania wielu celów i obniżona wykrywalność.
Warto podkreślić, że fregaty typów F123, F124 i F125 oraz korwety K130 przeznaczone dla Deutsche Marine, mimo że nie mają oznaczenia MEKO® (nazwa ta jest zarezerwowana dla projektów eksportowych), zbudowano również w oparciu o standardy MEKO®, zarówno w odniesieniu do platform, jak i systemów walki. Fregaty typu F123 Brandenburg i korwety K130 Braunschweig są zoptymalizowane do działań na Bałtyku, stąd w ich konstrukcji zastosowano rozwiązania MEKO® z zakresu żywotności okrętu, w tym podwójne grodzie wodoszczelne oraz mechanizmy tłumiące wstrząsy udarowe powstałe w wyniku wybuchów podwodnych, chroniące witalne wyposażenie okrętu przed uszkodzeniem. Ponadto, każda z fregat wielozadaniowych będących w służbie Deutsche Marine jest wyposażona w trzy wzdłużniki tunelowe, które zapewniają podłużną sztywność okrętu i zapobiegają przełamaniu kadłuba w przypadku bezpośredniego trafienia rakietą. To cecha nie bez znaczenia w działaniach na akwenach o szczególnie dużym nasyceniu systemami ogniowymi potencjalnego przeciwnika, takimi jak np. Bałtyk.
Ewolucja fregaty MEKO® A-200 trwa począwszy od czterech jednostek serii Batch I, zbudowanych dla Republiki Południowej Afryki (A-200SAN), które rozpoczęły służbę w latach 2006–2007, przez dwie Batch II dla Algierii (A-200AN), będących w linii od lat 2016–2017, przez cztery okręty wersji Batch III zamówione przez jedno z państw afrykańskich, których dostawy mają rozpocząć się od 2022 r.
Zgodnie z filozofią koncepcji MEKO®, możliwości bojowe fregaty typu A-200 zostały przez ostatnie lata poprawione, m.in. dzięki włączeniu do zestawu uzbrojenia do 16 przeciwokrętowych pocisków kierowanych i torped ciężkich dalekiego zasięgu, jak też zaawansowanych sensorów, takich jak: radar z anteną aktywną AESA wykonaną w technologii azotku galu (GaN), sonary holowane, czy poprzez integrację z bezzałogowymi statkami powietrznymi.
Ewolucja projektu trwa nadal i seria Batch IV obejmuje opcje zastosowania wielofunkcyjnej stacji radiolokacyjnej z antenami ścianowymi, systemu przeciwtorpedowego klasy „hard kill” i możliwość integracji pocisków manewrujących do ataków na odległe cele lądowe. Fregata wielozadaniowa MEKO® A-200 jest nowoczesnym okrętem zaprojektowanym do działania w pełnoskalowym konflikcie i wojnie symetrycznej, a nie tylko do prowadzenia działań do progu wojny. Jest połączeniem mobilności, przeżywalności i niskiej wykrywalności z dużą siłą ognia.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu