Zaloguj

Gowind 2500. Morska premiera

korweta El Fateh typu Gowind 2500, pretendują do udziału w przetargu na okręty obrony wybrzeża Miecznik

Prototypowy El Fateh wyszedł po raz pierwszy w morze 13 marca. Korwety typu Gowind 2500 pretendują do udziału w przetargu na okręty obrony wybrzeża Miecznik.

Koncern DCNS jeszcze na początku bieżącego stulecia nie interesował się projektowaniem korwet z przeznaczeniem na eksport, odnosząc sukcesy w segmencie większych jednostek nawodnych – lekkich fregat bazujących na rewolucyjnym typie Lafayette. Sytuacja zmieniła się w połowie minionej dekady, gdy coraz większą popularność wśród flot świata zyskały okręty patrolowe i właśnie korwety. Wtedy też francuski producent wprowadził do oferty typ Gowind.

Gowind po raz pierwszy pojawił się na salonie Euronaval 2004 w Paryżu. Pokazano wtedy serię modeli podobnych jednostek różniących się nieznacznie wypornością, wymiarami, napędem, a więc i prędkością, oraz uzbrojeniem. Wkrótce nadeszły pogłoski o zainteresowaniu Bułgarii tym projektem, zaś kolejna edycja Euronaval w 2006 r. przyniosła małą sensację – model z banderą bułgarską i podstawową specyfikację jednostki, która miała być zamówiona przez ten kraj. Sprawa ciągnęła się jeszcze w kolejnych latach, ale ostatecznie – niestety dla Francuzów – Bułgarzy nie okazali się poważnymi partnerami i z umowy nic nie wyszło.

Następny Euronaval był miejscem odsłony nowej wizji Gowinda. Tym razem, zgodnie z oczekiwaniami rynku, serię podzielono bardziej logicznie – na okręty ofensywne oraz przeznaczone do zadań niebojowych. Nazwy poszczególnych wariantów: Combat, Action, Control i Presence opisują ich zastosowanie. Najbardziej bojowe, czyli Combat i Action, odpowiadają korwetom i pochodnym dużym patrolowcom z uzbrojeniem rakietowym, zaś pozostała dwójka, różniąca się nieco wielkością i wyposażeniem, była odpowiedzią na zapotrzebowanie na jednostki klasy Offshore Patrol Vessel (OPV, morski okręt patrolowy) dla agend rządowych, których przeznaczeniem jest dozór strefy zainteresowania państwa, czyli działania w dobie niskiego zagrożenia konfliktem o dużym nasileniu. Zamieniono więc proste skalowanie na podział pod kątem zastosowania i użyteczności poszczególnych wersji. Nie pomogło to jednak w zdobyciu zamówień, dlatego DCNS wybrał ciekawy zabieg marketingowy.

W 2010 r. zdecydowano o samodzielnym sfinansowaniu budowy OPV odpowiadającego idei najprostszego typu Gowind Presence. Za około 30 mln EUR w błyskawicznym tempie (maj 2010 – czerwiec 2011) powstał L`Adroit, wydzierżawiony w 2012 r. Marine Nationale do wszechstronnych testów. Miało to przynieść obopólne korzyści, polegające na pozyskaniu przez firmę atutu w postaci wypróbowanego w realnych działaniach morskich OPV („combat proven”), wzmacniającego potencjał eksportowy, zaś marynarka wojenna Francji, szykująca się do wymiany floty patrolowców, mogła przetestować jednostkę i zdefiniować wymagania do budowy serii okrętów w wariancie docelowym. Jednak L`Adroit z założenia nie jest jednostką bojową, zbudowano go w oparciu o standardy cywilne. W tym czasie DCNS okroił rodzinę do korwety Gowind 2500 i patrolowca Gowind 1000.

Pierwszy sukces „bojowej” wersji Gowinda przyszedł z kontraktem z końca 2011 r. na sześć Second Generation Patrol Vessel (SGPV) dla malezyjskiej marynarki wojennej. Myląca nazwa programu przesłania właściwy obraz dobrze uzbrojonej korwety, czy nawet małej fregaty o wyporności pełnej 3100 t i długości 111 m.

Budowę prototypu SGPV, w oparciu o transfer technologii, rozpoczęto dopiero w końcu 2014 r. zaś stępkę położono 8 marca 2016. w lokalnej stoczni Bousted Heavy Industries w Lumut. Jego wodowanie zaplanowano na sierpień bieżącego roku, a przekazanie na przyszły.

Tymczasem Gowind znalazł drugiego nabywcę – Egipt. W lipcu 2014 r. podpisano kontrakt na 4 korwety z opcją na dodatkową parę (z dużym prawdopodobieństwem jej wykorzystania) za około 1 mld EUR. Pierwszą z nich buduje stocznia DCNS w Lorient. W lipcu 2015 rozpoczęto cięcie blach, zaś stępkę położono 30 września tego samego roku. Umowa przewidywała czas budowy prototypu w jedynie 28 miesięcy. Wodowanie El Fateha odbyło się 17 września 2016 r. Pierwsze wyjście w morze zaliczył niedawno – 13 marca. Okręt ma być zdany w drugiej połowie roku. Wszystko wskazuje na to, że rekordowo krótki termin zostanie dotrzymany.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc