Zaloguj

Francusko-indyjskie-ćwiczenie-lotnicze-Garuda-VI

Dassault Rafale jest przez producenta określany jako omni rôle, czyli nadający się do wszystkich zadań, nie tak jak myśliwce wielozadaniowe, które mają rolę pierwszoplanową (samolotu myśliwskiego) i drugoplanową (zazwyczaj samolotu bombowego, szturmowego itp.). Dassault używa określenia omni rôle do zaakcentowania zdolności Rafale do przestawienia się z jednej roli na inną podczas wykonywania zadania. Pierwszym samolotem o takich własnościach był amerykański McDonnell Douglas F/A-18 Hornet.

Dassault Rafale jest przez producenta określany jako omni rôle, czyli nadający się do wszystkich zadań, nie tak jak myśliwce wielozadaniowe, które mają rolę pierwszoplanową (samolotu myśliwskiego) i drugoplanową (zazwyczaj samolotu bombowego, szturmowego itp.). Dassault używa określenia omni rôle do zaakcentowania zdolności Rafale do przestawienia się z jednej roli na inną podczas wykonywania zadania. Pierwszym samolotem o takich własnościach był amerykański McDonnell Douglas F/A-18 Hornet.

Ćwiczenie lotnicze „Garuda” to szkolenie sił powietrznych Francji i Indii, które jest prowadzone co kilka lat na zmianę w jednym, bądź drugim kraju. W bieżącym roku ćwiczenie zostało zorganizowane przez bazę lotniczą Base Aérienne 118 „Colonel Rozanoff” w Mont-de-Marsan, w południowej Francji.

Ćwiczenie to odgrywa ważną rolę we francuskiej polityce zagranicznej wobec regionu Azji Południowo-Wschodniej i Dalekiego Wschodu. Jest ono ukierunkowane na zwiększenie interoperacyjności personelu latającego i naziemnego z Francji i z Indii w ofensywnej i defensywnej walce o przewagę w powietrzu oraz w zwalczaniu sił lądowych przeciwnika.
Scenariusze do przetrenowania w powietrzu zostały opracowane wspólnie przez specjalistów z obu krajów, także przygotowanie do lotów personelu latającego francuskiego i indyjskiego było realizowane wspólnie. Misje również wykonywano razem. Celem takiego działania było przygotowanie francuskich i indyjskich pilotów i operatorów systemów pokładowych do faktycznych misji bojowych, prowadzonych wspólnymi siłami obu krajów.
Tegoroczna edycja wyróżniała się zaangażowaniem znacznej liczby samolotów Sił Powietrznych Francji, z maksymalną koncentracją w drugim tygodniu ćwiczenia. Były to: Rafale, Mirage 2000, Alpha Jet (bojowe i szkolno-bojowe), C-135FR (tankowania powietrznego), E-3F (dozoru radiolokacyjnego) oraz C-130 Hercules i CN-235 (transportowe). Z kolei Siły Powietrzne Indii skierowały do udziału w ćwiczeniu cztery samoloty bojowe Su-30MKI i jeden tankowania powietrznego Ił-78MKI. Ponadto dwa samoloty transportowe C-17A Globemaster III zostały wykorzystane do przewozu personelu, sprzętu i niezbędnego zaopatrzenia.
Indyjskie myśliwce Su-30MKI należały do 24. Dywizjonu „Hunting Hawks” z bazy lotniczej Bareilly, natomiast tankowiec Ił-78MKI pochodził z 78. Dywizjonu „Battle-Cry” z bazy lotniczej Agra. Grupa samolotów z Indii wyruszyła na ćwiczenie 26 czerwca i po drodze miała dwa międzylądowania w celu uzupełnienia paliwa i odpoczynku, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz w Egipcie. Do Francji grupa indyjskich samolotów dotarła 28 czerwca. Dowódca bazy Mont-de-Marsan, pułkownik pilot Gaudillere, przywitał indyjski kontyngent wojskowy w momencie przybycia (liczył on około 110 osób personelu).
Ostatnim dniem ćwiczenia był piątek 12 lipca. Odlot do Indii nastąpił w poniedziałek 15 lipca. Dla Sił Powietrznych Indii, „Garuda VI” było największym tegorocznym, międzynarodowym ćwiczeniem lotniczym. Francję reprezentował stacjonujący na miejscu 2. Dywizjon z 30. Skrzydła Myśliwskiego (Escadron de Chasse EC2/30 „Normandie-Niemen”), wyposażony w bojowe odrzutowce Rafale.
Siły Powietrzne Indii zakupiły wielozadaniowe samoloty bojowe Dassault Rafale i te ćwiczenia dały im szansę na przyjrzenie się z bliska ich najnowszemu nabytkowi w praktycznym działaniu. Jesienią bieżącego roku pierwsze Rafale zostaną dostarczone indyjskiemu lotnictwu wojskowemu i po sześciu miesiącach szkolenia pilotów Sił Powietrznych Indii we Francji, oraz po zdaniu przez nich egzaminów, zostaną one przebazowane do Indii w celu ich oficjalnego przejęcia i wprowadzenia do wyposażenia indyjskiego lotnictwa.
Przygotowania do ćwiczenia lotniczego „Garuda VI” rozpoczęto sześć miesięcy wcześniej. Pierwszym etapem była wstępna konferencja planistyczna przeprowadzona w Mont-de-Marsan, gdzie planiści zajmujący się samolotami bojowymi oraz tankowcami podjęli dyskusje na temat zakresu i stopnia skomplikowania ćwiczenia.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc