Wśród kontraktów lotniczych najważniejsze było zamówienie modernizacji strategicznych samolotów bombowych Tu-95MS (NATO: Bear-H) do wersji Tu-95MSM; nie wiadomo, jakiej liczby samolotów dotyczy kontrakt. Kontrakt podpisał Wadim Korolow, dyrektor wykonawczy firmy Tupolew. Faktycznie bombowce będą remontowane i przerabiane w zakładzie Beriewa w Taganrogu pod nadzorem Tupolewa. Pierwszy Tu-95MSM wystartował w Taganrogu 22 sierpnia 2020 r. i przechodzi obecnie próby.
Samolot ma całkowicie wymienioną awionikę, w tym system prezentowania informacji SOI-021, stacja radiolokacyjna NW1.021 Nowełła, system nawigacyjny S-021 i kompleksowy układ sterowania KSU-021 (021 to wewnętrzny kod samolotu Tu-95MS). Stanowisko tylnego strzelca zostało usunięte, a w jego miejsce pojawił się kompleks samoobrony Meteor-NM2. Skrzydło zostało wzmocnione; zmodernizowane silniki turbośmigłowe Kuzniecow NK-12MPM mają wydłużony resurs i lepszą niezawodność, a nowe śmigła AW-60T mają lepszą sprawność i mniejsze wibracje. Najprawdopodobniej modernizacji do postaci MSM poddanych będzie około 35 bombowców wersji Sprut; starsze samoloty systemu Osina będą stopniowo wycofywane ze służby.
Jeszcze jeden kontrakt odnoszący się do lotnictwa strategicznego to zamówienie w Połączonej Korporacji Silnikowej (ODK) ośmiu turbinowych silników odrzutowych NK-32 serii 02 dla dwóch strategicznych samolotów bombowych Tu-160M (NATO: Blackjack), z dostawą w ciągu dwóch lat; wartość kontraktu wynosi 7,5 mld rubli. Kontrakt podpisał dyrektor generalny ODK Aleksandr Artiuchow. Należący do Tupolewa zakład lotniczy w Kazaniu realizuje obecnie zamówienie na wyprodukowanie dziesięciu bombowców Tu-160M; pierwszy z nich ma wystartować w przyszłym roku. Zakład prowadzi także modernizację obecnych bombowców tego typu do postaci Tu-160M; pierwszy zmodernizowany samolot wystartował 2 lutego 2020 r. Silniki NK-32 serii 02 są przeznaczone zarówno dla nowych, jak i modernizowanych bombowców.
Firma RSK MiG dostała zamówienie na remont i modernizację samolotów MiG-31K do wariantu MiG--31I – tak jest w relacji wideo z ceremonii podpisania kontraktów. Jednakże w opublikowanej później tekstowej informacji prasowej jest mowa tylko o modernizacji samolotów MiG-31K i nie ma nazwy MiG-31I. Samolot MiG-31K (NATO: Foxhound-D) to nosiciel pocisku balistycznego 9S-7760 (NATO: Killjoy), lotniczej odmiany lądowego pocisku Iskander (NATO: SS-26 Stone); samolot wraz z pociskiem tworzy system 9A-7760 Kindżał. Obecnie Siły Powietrzno-Kosmiczne Federacji Rosyjskiej mają eskadrę z 12 samolotami MiG-31K stacjonującą w Achtubinsku na południu kraju i planują sformowanie kolejnych eskadr Kindżałów w innych okręgach wojskowych.
Przed laty, w 2005 r., oznaczenie MiG-31I, inaczej Iszim (to nazwa rzeki), nosił niezrealizowany cywilny projekt samolotu przenoszącego pod kadłubem ważącą 10,3 t trzystopniową rakietę przeznaczoną do wynoszenia niewielkich satelitów na orbitę okołoziemską. Od 2018 r. w próbach w Rosji jest podobny do Iszima wojskowy system przeciwsatelitarny Burewiestnik składający się z samolotu MiG-31 i trzystopniowego pocisku 14A045. Być może, ale to tylko spekulacje, tajemnicza wersja MiG-31I to platforma uniwersalna przeznaczona do przenoszenia zarówno pocisku balistycznego 9S-7760, jak i przeciwsatelitarnego 14A045. Korporacja KBM (Konstruktorskoje Biuro Maszinostrojenija) otrzymała na Armii 2021 zamówienie na nieznanej wielkości partię pocisków 9S-7760 dla systemu Kindżał. Kontrakty w imieniu KBM podpisał konstruktor generalny Walerij Kaszin.
Korporacja RSK MiG dostała także kontrakt na remont i modernizację kolejnej partii myśliwców przechwytujących MiG-31 w ulepszoną wersję MiG-31BM. Należący do RSK MiG zakład Sokoł w Niżnym Nowgorodzie wykonuje takie modernizacje już od 2008 r. Kontrakty w imieniu RSK MiG podpisywał dyrektor wykonawczy Andriej Gierasimczuk.
Firma NPO Maszinostrojenija otrzymała zamówienie na partię okrętowych pocisków hiperdźwiękowych 3M22 (NATO: SS-N-33) systemu Cirkon; sam kontrakt był podpisany wcześniej, a na Armii 2021 tylko go uroczyście wręczono dyrektorowi generalnemu Aleksandrowi Leonowowi. Podobnie, dyrektor generalny firmy Nowator Farid Abdrachmanow odebrał zamówienie na partię poddźwiękowych okrętowych pocisków samosterujących 3M14 (NATO: SS-N-30 Sagaris) systemu Kalibr. Pociski 3M14 są w służbie już od dawna; między innymi, w 2015 r. za ich pomocą okręty rosyjskie ostrzeliwały cele w Syrii.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu