W lipcu 2021 r. w liniach lotniczych znajdowało się 27 790 samolotów komunikacyjnych, z tego 21 135 było aktywnych. W odniesieniu do lipca roku ubiegłego liczba samolotów aktywnych nie uległa większej zmianie (21 970 szt.). Największymi flotami dysponują przewoźnicy z państw Azji i wysp Pacyfiku, którzy użytkowali łącznie 10 810 samolotów, z tego aktywnych było 8096 szt. Przewoźnicy z Ameryki Północnej posiadali 8016 samolotów, a aktywnych było 6577 szt. Linie lotnicze z państw leżących na kontynencie afrykańskim posiadały flotą liczącą 1281 samolotów (819 aktywnych), a z Ameryki Południowej, Środkowej i wysp Karaibskich – 1110 szt. (782 aktywnych). Natomiast przewoźnicy europejscy dysponowali flotą 6573 samolotów (aktywnych 4861 szt.), przy istnieniu dużych dysproporcji w poszczególnych państwach w liczbie uziemionych maszyn, co jest wynikiem różnego tempa luzowania ograniczeń związanych z Covidem (np. Turcja i Rosja miały tylko 5-10% uziemionych samolotów).
W rankingu linii lotniczych pod względem liczebności floty w pierwszej dziesiątce plasują się przewoźnicy ze Stanów Zjednoczonych i Chin. Największymi flotami dysponują: American Airlines – 892 szt. (813 aktywne i 79 zaparkowane), United Airlines – 843 szt. (629 aktywne i 214 zaparkowane), Delta Air Lines – 806 szt. (735 aktywne i 71 zaparkowane), Southwest Airlines – 736 szt. (676 aktywne i 60 zaparkowane), China Southern Airlines – 630 szt. (510 aktywne i 120 zaparkowane), China Eastern Airlines, SkyWest Airlines, FedEx Federal Express, Air China i Alaska Airlines. Na uwagę zasługuje fakt, że pierwsza dziesiątka największych linii lotniczych posiada łącznie 6,3 tys. samolotów, co stanowi 23% liczebności globalnej floty.
Konsekwencją mniejszego popytu na podróże lotnicze (wywołanego pandemią koronawirusa) było wyłączenie z eksploatacji i zaparkowanie znacznej liczby samolotów komunikacyjnych. W szczytowym okresie pandemii, tj. na przełomie marca i kwietnia 2020 r. linie lotnicze miały uziemionych 80% samolotów szerokokadłubowych i 60% maszyn wąskokadłubowych. W kolejnych miesiącach, stosownie do zmieniających się ograniczeń w podróżowaniu, liczba wdrażanych do służby liniowej samolotów sukcesywnie narastała. W połowie 2021 r. zaparkowanych było 6650 samolotów, tj. 26% globalnej floty. Największy udział samolotów wyłączonych z eksploatacji był w liniach lotniczych: Afryki (36%) i Ameryki Południowej (30%), podczas gdy w liniach Ameryki Północnej był na poziomie 18% (z uwagi na duży ruch krajowy). Jednak biorąc pod uwagę zarówno samoloty zaparkowane w związku z koronawirusem (6650 szt.) jak i starszych typów, które jako mało ekonomiczne zostały już dużo wcześniej wyłączane z eksploatacji, liczba uziemionych maszyn w połowie br. wynosiła łącznie 13 737 szt. (w 2020 r. było 18 551 szt., a w 2019 r. – 7678 r.). Liczby te uwzględniają również samoloty firm leasingowych, a także oczekujące na wykonanie konwersji płatowców z wersji pasażerskiej na towarową (plan na bieżący rok przewiduje wykonanie 104 konwersji, w tym: 31 B737-800, 18 B767 i 8 B757).
Wśród zaparkowanych samolotów (13 737 szt.) dominującymi typami były: Airbusy A320 (1654 szt.), A321 (532 szt.) i A319; Boeingi 737NG (1233), B737 Classic (601), B777 (527), B747 i B757; McDonnell Douglas MD-80 i DC-10; Bombardier CRJ (585) oraz turbośmigłowe de Havilland Canada Dash 8 (423), ATR 42/72 (419) i SAAB 340. Samoloty są głównie przechowywane w specjalnych bazach logistycznych, na lotniskach zlokalizowanych w regionach o suchym i ciepłym klimacie (np. w amerykańskich stanach Nowy Meksyk i Kalifornia). W poszczególnych bazach przetrzymywanych jest nawet po kilkaset samolotów, a największymi są amerykańskie: Roswell International Air Center (RIAC), Southern California Logistics Airport (SCLA) i Pinal Airpark (w połowie roku w tych trzech bazach było łącznie 1743 samoloty).
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu