Zaloguj

Centrum serwisowe C295M w PZL „Warszawa-Okęcie” S.A.

Centrum serwisowe C295M w PZL „Warszawa-Okęcie” S.A.

Centrum serwisowe C295M w PZL „Warszawa-Okęcie” S.A.

Polska jest największym w Europie pod względem liczby eksploatowanych egzemplarzy użytkownikiem lekkich samolotów transportowych Airbus C295M. Maszyny te to pierwsze „zachodnie” samoloty wojskowe eksploatowane w Siłach Zbrojnych RP. To także konie robocze, wykonujące codziennie loty w przestrzeni powietrznej kraju i poza jego granicami. Pomimo tego obciążenia już od kilku lat „Kaśki” mają najwyższe wskaźniki dostępności operacyjnej ze wszystkich wojskowych statków powietrznych użytkowanych przez Siły Zbrojne RP. Przyczynia się do tego nie tylko wysoka jakość tego europejskiego produktu, którego elementy powstają także w Polsce, lecz również fakt istnienia na miejscu centrum serwisowego, powstałego i działającego w ramach należących do Airbus Defence and Space zakładów PZL „Warszawa-Okęcie” S.A.

Samoloty C295M zostały zamówione przez Polskę w 2001 r., kiedy to złożono zamówienie na osiem egzemplarzy z opcją na kolejne cztery. Służą nieprzerwanie od 2003 r., kiedy to nad Wisłą pojawiły się samoloty o numerach „011” i „012”. Pozostałe maszyny zostały dostarczone w ciągu dwóch kolejnych lat i, wobec zadowalających wyników, zapadła decyzja o wykorzystaniu opcji, co zaowocowało dostawami w latach 2007-2008. Wszystkie samoloty weszły na wyposażenie 8. Bazy Lotniczej (dziś 8. Bazy Lotnictwa Transportowego). Polski użytkownik był najwyraźniej tak zadowolony z zakupu, a transportowce (m.in. ze względu na intensywne użycie w związku z zabezpieczaniem misji poza granicami kraju) tak potrzebne, że w czerwcu 2012 r. domówiono kolejnych pięć samolotów. Zakup ten udało się zrealizować bardzo szybko, dzięki czemu począwszy od 2013 r. 8. BLTr dysponuje liczbą 16 statków powietrznych tego typu (w 2008 r. C295M o numerze „019” uległ zniszczeniu w wyniku błędu popełnionego przez załogę).

Pod skrzydłami producenta

W listopadzie 2011 r., dokładnie osiem lat po przybyciu do polski pierwszych C295M, w ramach zakładów PZL „Warszawa-Okęcie” uruchomiono Centrum Serwisowe dla tych samolotów. Wypełniona została tym samym umowa offsetowa, zgodnie z którą placówka ta miała powstać w chwili, kiedy najstarsze samoloty miały wymagać pierwszych podstawowych przeglądów strukturalnych.
Dzięki autoryzacji producenta C295M i działaniu w oparciu o należące do Airbus Defence and Space zakłady Centrum Serwisowe może być dzisiaj wyjątkowo efektywne, dzięki bezpośredniemu dostępowi do know-how, wiedzy i technologii związanych z tym samolotem, jak również szybkiemu dostępowi do niezbędnych materiałów konstrukcyjnych i części zamiennych. Daje to też możliwości szybkiego „dorabiania” zestawów naprawczych. PZL „Warszawa-Okęcie” jest największym poddostawcą struktur (powstają tu m.in. rampa, drzwi w kadłubie, skrzydła, dziobowa i ogonowa część kadłuba) oraz wiązek elektrycznych do nowych C295.
Ma to bezpośrednie przełożenie operacyjne i ekonomiczne, skutkujące wspomnianym we wstępie najwyższym wskaźnikiem dostępności. Lepiej jest bowiem mieć nawet mniej samolotów, ale za to blisko 100 procent z nich zdolnych do działań, niż inwestować duże pieniądze w liczniejsze maszyny, z których duża część będzie potem stała „w trawie”.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc