Zaloguj

Airbus Defense & Space z sukcesami wkracza w nowy rok

A400M-Atlas

Wydaje się, że Indonezja będzie drugim po Malezji eksportowym odbiorcą maszyn A400M Atlas.

19 stycznia br. media indonezyjskie poinformowały, że władze w Dżakarcie zatwierdziły plan zakupu pięciu samolotów transportowych A400M Atlas. Ten krok, a także informacje płynące m.in. z Kanady, Argentyny i Indii, pozwalają domniemywać, że bieżący rok powinien być udany dla Airbus Defense & Space.

Decyzja rządu Indonezji o wydzieleniu 2 mld EUR na zakup nowych samolotów transportowych to dopiero wstęp do, zapewne niełatwych, negocjacji z producentem. Według dostępnych informacji, jednym z warunków zakupu Atlasów jest ulokowanie linii ich montażu końcowego w zakładach PT Dirgantara w Bandungu, gdzie miałyby zostać skompletowane trzy z pięciu maszyn. Deklaracje polityków dają nadzieję, że po pięciu pierwszych samolotach, w przyszłości można będzie spodziewać się kolejnych zamówień. Siły Powietrzne Indonezji (Tentara Nasional Indonesia – Angkatan Udara, TNI–AU) są ważnym ogniwem w systemie transportowym wojska i służb publicznych na obszarze kraju, który jest rozsiany na blisko 6000 wysp. Obecnie jego trzonem są średnie samoloty transportowe Lockheed Martin C-130 Hercules różnych wersji – niestety, w większości przypadków, wyeksploatowane i potrzebujące pilnej wymiany. O skali problemu niech świadczy fakt, że tylko w bieżącym wieku doszło do sześciu wypadków, w wyniku których spisano ze stanu pięć samolotów (szczegóły w tabeli). Ze względów finansowych w ostatnich latach poszukiwano używanych Herculesów na rynku wtórnym. Kluczowym ich źródłem stała się Australia, która sprzedała Indonezji pięć C-130H (jeden już został utracony przez TNI–AU), a kolejnych pięć przekazała w darze. Ich uzupełnieniem były zakupy maszyn kategorii lekkiej – montowanych na licencji w zakładach PT Dirgantara Indonesia C295M, ogółem do końca ubiegłego roku zamówiono ich jedenaście, spośród których dostarczono dziewięć.
Ze względu na intensywną eksploatację, potrzeby operacyjne, a także z racji wysokich strat, Indonezyjczycy rozpoczęli w 2015 r. sondaż dostawców fabrycznie nowych maszyn tej klasy. W połowie ubiegłego roku władze ogłosiły, że będą chciały zainicjować program wymiany generacyjnej Herculesów poprzez zakup niewielkiej liczby maszyn Airbus A400M Atlas. Miało to głównie związek z pilną potrzebą dysponowania takimi środkami transportu do bieżących działań nad terytorium kraju. Wówczas nie wykluczono także, że ich uzupełnieniem mogą stać się fabrycznie nowe maszyny Lockheed Martin C-130J Super Hercules, jednak trudno wyobrazić sobie, aby uzasadnione było „rozdrabnianie” floty segmentu średniego – tym bardziej, jeśli Airbus zgodziłby się na ulokowanie montażu swych maszyn na miejscu.
Decyzja Indonezji może być przełomowa dla przyszłości programu A400M, szczególnie jego marketingu poza państwami członkowskimi konsorcjum Euroflag i jego prawnych następców – dotychczas jedynym kontrahentem spoza ich grona jest Malezja, której lotnictwo otrzymało już trzy z czterech zakontraktowanych egzemplarzy. Na początku bieżącego roku pierwszy z nich powrócił do Hiszpanii, gdzie przejdzie prace obsługowe związane z wymianą elementów układu napędowego.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc