Zaloguj

Podpisanie umów offsetowych w programie AW101

Podpisanie umów offsetowych z ich wykonawcami stało się okazją do zaprezentowania kilku nowych wizji śmigłowca AW101 w konfiguracji dla Marynarki Wojennej, w tym maszyny uzbrojonej w torpedy POP MU90.

Podpisanie umów offsetowych z ich wykonawcami stało się okazją do zaprezentowania kilku nowych wizji śmigłowca AW101 w konfiguracji dla Marynarki Wojennej, w tym maszyny uzbrojonej w torpedy POP MU90.

8 stycznia 2020 r. w łódzkich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 odbyło się uroczyste podpisanie umów offsetowych pomiędzy dostawcami śmigłowców AW101 ASW/CSAR dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej a polskimi podmiotami, które będą realizować wsparcie eksploatacji zamówionych śmigłowców.

Bazowa umowa offsetowa pomiędzy Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej, a Leonardo MW Ltd. została podpisana 8 kwietnia ubiegłego roku, miała wartość 395 882 751 PLN i będzie obowiązywać przez 10 lat. Jej parafowanie otworzyło drogę do zawarcia 26 kwietnia przez MON umowy – z należącą do koncernu Leonardo – Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A. na dostawę czterech śmigłowców AW101, przeznaczonych do zadań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), jednocześnie dysponujących funkcją wykonywania bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (Combat Search And Rescue – CSAR). AW101 mają zastąpić w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej najstarsze i najbardziej wyeksploatowane maszyny Mi-14PŁ. Wraz ze śmigłowcami zakupiono pakiety logistyczny i szkoleniowy. Koszt transakcji wyniósł 1,65 mld PLN (380 mln EUR). Dostawa śmigłowców, których montaż finalny zrealizują zakłady Leonardo w Yeovil, nastąpić ma do 2022 r. W produkcji maszyn uczestniczyć będą także zakłady ze Świdnika, które od kilku lat dostarczają wiele elementów i zespołów do AW101, m.in.: zespoły owiewek silników i przekładni, płyty sufitowe, części kabiny pilotów, przegrody nosowe, owiewki nosowe, przedziały awioniki z półkolami i drzwiczkami po lewej oraz prawej stronie, płyty tablic rozrządu, konsole pulpitu środkowego i bocznego, tylne części kadłuba, rampy tylne do ładowni.

Jeśli chodzi o umowę offsetową, obejmuje ona dziewięć zobowiązań, podzielonych na trzy obszary. Licencjodawcami są w niej, oprócz Leonardo MW Ltd., także Thales DMS France SAS i Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi S.p.A. Głównym beneficjentem umowy offsetowej stały się, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. w Łodzi, które zrealizują większość projektów, i w których powstanie licencjonowane Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców Sił Zbrojnych RP. Będzie ono odpowiedzialne za:

  • administrowanie, kierowanie i koordynowanie wykonywania czynności obsługiwania technicznego, serwisowania i napraw śmigłowców ZOP/CSAR wyposażonych w interaktywną elektroniczną publikację techniczną oraz zapewnienie kontynuacji asysty technicznej przez producenta do końca umowy offsetowej, czyli przez okres 10 lat;
  • wykonywanie obsług technicznych na poziomie O (Organizational Level) i I (Intermediate Level) poprzez przeprowadzanie czynności przygotowawczych, wstępnych, przedlotowych, startowych i polotowych, jak również demontażu, montażu i sprawdzania systemów, instalacji i układów śmigłowca AW101;
  • pozyskanie technologii i know-how do zdejmowania oraz nanoszenia powłok malarskich śmigłowca AW101, pozyskanie technologii i know-how do wyważania śmigłowca oraz określania jego środka ciężkości.

Kolejnym odbiorcą offsetu będzie Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej, które uzyska zdolności: wykonywania obsług technicznych do poziomu D (Depot Level) śmigłowcowego systemu hydroakustycznego, wykonywania obsług technicznych do poziomu D systemu sygnalizacyjnego i wykonywanie obsług technicznych do poziomu D systemu pław hydroakustycznych.

Wartość projektów offsetowych realizowanych przez WZL-1 to ponad 350 mln PLN, zaś przez Politechnikę Gdańską ok. 40 mln PLN.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że jeszcze 6 grudnia ubiegłego roku koncern Leonardo poinformował o wykonaniu przez zakłady w Świdniku pierwszej partii zespołów struktury płatowca do pierwszego śmigłowca AW101 dla Marynarki Wojennej – dolnej przedniej części kadłuba (podłoga kabiny pilotów) i płyty sufitowej.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc