Zaloguj

Militarne nowości Farnborough International Airshow 2018

Najwazniejsza wojskowa nowoscia FIA 2018 byla prezentacja makiety samolotu bojowego 6. generacji Tempest.

Najwazniejsza wojskowa nowoscia FIA 2018 byla prezentacja makiety samolotu bojowego 6. generacji Tempest.

Tegoroczny międzynarodowy salon lotniczy w Farnborough, który odbył się w dniach 16–22 lipca, tradycyjnie był ważnym wydarzeniem dla cywilnego sektora lotniczo-kosmicznego i etapem rywalizacji pomiędzy czołowymi graczami na rynku. Nieco w cieniu rynku cywilnego, także jego militarny segment zaprezentował kilka nowości, które są warte bliższego przybliżenia na łamach „Wojska i Techniki”.

Najważniejszym z punktu widzenia lotnictwa wojskowego wydarzeniem Farnborough International Airshow 2018 (FIA 2018) była prezentacja przez BAE Systems i Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa (MoD) makiety myśliwca 6. generacji, noszącego historyczną nazwę Tempest.

Prezentacja Tempesta

Nowa konstrukcja, według deklaracji polityków, miałaby wejść do służby operacyjnej w Royal Air Force około 2035 r. Byłaby wówczas jednym z trzech typów samolotów bojowych brytyjskiego lotnictwa – obok F-35B Lightning II i Eurofighter Typhoon. Prace nad Tempestem na obecnym etapie zlecono konsorcjum składającemu się z: BAE Systems, Rolls-Royce, MBDA UK i Leonardo. Tempest powstaje w ramach 10-letniego programu, realizowanego w ramach „Narodowej Strategii Bezpieczeństwa i Strategicznego Przeglądu Bezpieczeństwa i Obrony 2015” (National Security Strategy and Strategic Defence and Security Review 2015). Natomiast koncepcja rozwoju lotnictwa wojskowego i przemysłu lotniczego została wyłożona w dokumencie „Combat Air Strategy: An ambitious vision for the future”, opublikowanym przez MoD 16 lipca 2018 r. Na razie, do 2025 r., program ma pochłonąć 2 mld GBP. Wówczas dojść miałoby do krytycznego przeglądu tego przedsięwzięcia i decyzji o jego kontynuowaniu lub zamknięciu. Jeśli decyzja będzie pozytywna, powinna pozwolić na utrzymanie kilkudziesięciu tysięcy miejsc pracy w brytyjskim przemyśle lotniczym i zbrojeniowym po zakończeniu prowadzonej obecnie produkcji Typhoonów na potrzeby RAF-u oraz odbiorców eksportowych. W skład Team Tempest wchodzą m.in.: BAE Systems, Leonardo, MBDA, Rolls-Royce i Royal Air Force. W ramach programu miałyby zostać opanowane umiejętności związane z: produkcją statków powietrznych wykonanych w technologii stealth, nowymi urządzeniami obserwacyjnymi i rozpoznawczymi, nowymi materiałami konstrukcyjnymi, systemami napędowymi i awioniką.
Premierowa prezentacja makiety Tempesta stanowiła kolejny element prac koncepcyjnych związanych z opracowaniem na Starym Kontynencie wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji, chociaż mogą przybrać także wymiar transatlantycki – kilka dni po brytyjskiej premierze przedstawiciele koncernów Saab i Boeing zadeklarowali możliwość dołączenia do programu. Co ciekawe, wśród potencjalnych zainteresowanych MoD wymienia także Japonię, która obecnie poszukuje zagranicznego partnera do programu budowy wielozadaniowego samolotu bojowego F-3, a także Brazylię. Wojskowa część Embraera ma dziś coraz ściślejsze związki z Saabem, a część cywilna trafić ma „pod skrzydła” Boeinga. Zresztą współpraca Brazylijczyków z Boeingiem zacieśnia się także w kwestiach militarnych. Jedno jest pewne – sytuacja gospodarcza i Brexit powodują, że Wielkiej Brytanii nie stać dziś na samodzielną budowę maszyny tej klasy. Otwarcie mówi się o konieczności włączenia do programu partnerów zagranicznych, a decyzje w tej sprawie powinny zapaść do końca 2019 r.
Według obecnej wiedzy Tempest ma być maszyną opcjonalnie pilotowaną, a więc możliwe ma być jego kontrolowanie przez pilota znajdującego się w kabinie bądź przez operatora na stanowisku naziemnym. Dodatkowo samolot ma dysponować możliwością kontrolowania bezzałogowych aparatów latających lecących z nim w formacji. Uzbrojenie ma objąć broń energetyczną, a system kierowania ogniem ma być w pełni zintegrowany z wojskowym sieciocentrycznym systemem wymiany informacji. Dziś jest to pierwsza koncepcja maszyny 6. generacji, która osiągnęła etap makiety zaprezentowanej publicznie. Prace studialne nad tego typu zachodnimi konstrukcjami są prowadzone w UE przez Dassault Aviation (tzw. SCAF – Système de Combat Aérien Futur, ujawniony w maju br.) razem z Airbusem w ramach współpracy francusko-niemieckiej oraz w Stanach Zjednoczonych, co ma związek m.in. z potrzebami lotnictwa morskiego, które po 2030 r. będzie potrzebować następcy maszyn F/A-18E/F i EA-18G oraz USAF, które wkrótce rozpoczną poszukiwania maszyny mogącej zastąpić F-15C/D, F-15E, a nawet F-22A.
Co ciekawe i niekoniecznie zaskakujące, brytyjska prezentacja może oznaczać, że niejako „tradycyjnie” może dojść do podziałów w europejskim przemyśle lotniczym. W ciągu ostatnich miesięcy sporo mówiło się o francusko-niemieckiej inicjatywie SCAF, której celem jest opracowanie wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji, dla którego etapem przejściowym (w Niemczech) ma być zakup kolejnej partii Eurofighterów. Brytyjska współpraca z koncernem Leonardo może wskazywać na powstanie dwóch oddzielnych zespołów narodowych (francusko-niemieckiego i brytyjsko-włoskiego), które mogą rywalizować o względy Saaba (Saab UK jest częścią Team Tempest, a BAE Systems jest mniejszościowym udziałowcem Saab AB) oraz kooperantów ze Stanów Zjednoczonych. Jak wskazują sami Brytyjczycy, w przeciwieństwie do Paryża i Berlina, wraz z Włochami mają już pewien bagaż doświadczeń dotyczących maszyn 5. generacji, co ma ułatwić prace nad Tempestem. Z całą pewnością działania polityczne i gospodarcze dotyczące obu projektów warto będzie w najbliższych latach bacznie śledzić. [W listopadzie 2014 r. zawarto francusko-brytyjską umowę na studium wykonalności budowy prototypu myśliwca kolejnej generacji SCAF/FCAS i oczekiwano bilateralnego kontraktu rządowego na budowę prototypu pod koniec 2017 r., co byłoby zwieńczeniem ok. 5-letniej współpracy Dassault Aviation z BAE Systems. Jednak do tego nie doszło. Zjednoczone Królestwo „wyrzuciło się” z UE wynikiem referendum brexitowego, a w lipcu 2017 r. kanclerz Angela Merkel i prezydent Emmanuel Macron ogłosili analogiczną współpracę niemiecko-francuską, co przypieczętowała umowa międzypaństwowa z kwietnia–lipca br., bez brytyjskiego udziału. Oznacza to co najmniej zamrożenie wcześniejszego programu francusko-brytyjskiego. Prezentację makiety Tempesta można interpretować jako potwierdzenie jego zakończenia – przyp. red.].

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc