Zaloguj

Flota linii lotniczych 2016

Flota linii lotniczych 2016

Flota linii lotniczych 2016

W liniach lotniczych na świecie jest użytkowanych 27,4 tys. samolotów komunikacyjnych, a ich średni wiek wynosi dwanaście lat. Posiadają jednorazową zdolność przewozową 3,8 mln pasażerów i 95 tys. ton ładunków. Najpopularniejszymi samolotami są Boeingi 737 (6512 szt.), Airbusy serii A320 (6510 szt.) i Boeingi 777, a wśród regionalnych: Embraery E-Jets i turbośmigłowe ATR 42/72. Największymi flotami dysponują linie amerykańskie: American Airlines (944 szt.), Delta Air Lines (823 szt.), United Airlines i Southwest Airlines. Flota europejskich przewoźników liczy 6,8 tys., a jej średni wiek dziesięć lat.

Komunikacja lotnicza to nowoczesna i dynamicznie rozwijająca się dziedzina transportu, będąc zarazem jednym z największych sektorów światowej gospodarki. Duża prędkość przemieszczania, wysoki komfort podróży, bezpieczeństwo i spełnianie wymogów ekologicznych, to główne kryteria działalności. Na świecie zadania transportowe realizuje dwa tysiące linii lotniczych, które przewożą dziennie ponad 10 mln pasażerów i 150 tys. ton ładunków, wykonując przy tym 95 tys. rejsów.

Flota linii lotniczych w statystyce

W lipcu 2016 r. w liniach lotniczych na świecie użytkowanych było 27,4 tys. samolotów komunikacyjnych, o pojemności 14 i więcej miejsc pasażerskich lub zabierających ekwiwalentny ładunek cargo. Liczba ta nie uwzględnia samolotów zgromadzonych w centrach konserwacji i maszyn dyspozycyjnych użytkowanych przez firmy na własne potrzeby. Największą flotą 8,1 tys. samolotów dysponują przewoźnicy z Ameryki Północnej (udział 29,5%). W państwach Europy i byłego ZSRR użytkowanych jest łącznie 6,8 tys. szt.; Azji i wysp Pacyfiku – 7,8 tys.; Ameryki Południowej – 2,1 tys.; Afryki – 1,3 tys. i Bliskiego Wschodu – 1,3 tys.
W rankingu producentów pierwsze miejsce zajmuje amerykański Boeing – 10 098 samolotów w służbie liniowej (udział 38%). Liczba ta obejmuje 675 maszyn McDonnell Douglasa, wyprodukowanych do 1997 r., tj. do czasu przejęcia aktywów firmy przez Boeinga. Drugie miejsce zajmuje europejski Airbus – 8340 szt. (udział 30%), a kolejne: kanadyjski Bombardier – 2173, brazylijski Embraer – 1833, francusko-włoski ATR – 941, amerykański Hawker Beechcraft – 440, brytyjski BAE Systems – 358 i ukraiński Antonow – 348. Należy nadmienić, że lider rankingu Boeing samoloty komunikacyjne z napędem odrzutowym wytwarza seryjnie od 1958 r. i do końca lipca 2016 r. zbudował ich 17 591 szt., z tego najwięcej modelu B737 (9093 szt.) i B727. Natomiast Airbus samoloty produkuje od 1974 r. i zbudował ich 9920 szt., z tego najwięcej A320 (7203 szt.).
W rankingu linii lotniczych pod względem wielkości floty w pierwszej dziesiątce znajduje się sześciu przewoźników ze Stanów Zjednoczonych, trzech z Chin i jeden z Irlandii. Największymi flotami dysponują: American Airlines – 944 szt., Delta Air Lines – 823, United Airlines – 715, Southwest – 712 i China Southern – 498. Dużo samolotów mają także europejscy przewoźnicy: Ryanair – 353, Turkish Airways – 285, Lufthansa – 276, British Airways – 265, easyJet – 228 i Air France – 226. Natomiast największymi flotami samolotów towarowych dysponują linie kurierskie FedEx Express (367) i UPS United Parcel Service (237).
W liniach lotniczych użytkowanych jest 150 różnych typów i wersji samolotów. W pojedynczych egzemplarzach są eksploatowane, m.in.: Antonowy An-225, An-22, An-38 i An-140; McDonnell Douglas DC-8, Fokker F28, Lockheed L-188 Electra, Comac ARJ21, Bombardier CS100 i japoński NAMC YS-11.
W okresie ostatnich 12 miesięcy do służby liniowej weszło 1500 nowych samolotów, w tym m.in.: Boeing 737NG – 490 szt., Boeing 787 – 130, Boeing 777 – 100, Airbus A320 – 280, Airbus A321 – 180, Airbus A330 – 100, Embraer 175 – 80, Bombardier CRJ – 40, ATR 72 – 80, Bombardier Q400 – 30 i Suchoj SSJ100 – 20. Natomiast z eksploatacji zostało wycofanych 800 maszyn starszych typów, które okazały się mało ekonomiczne i nie zawsze spełniały restrykcyjne wymogi ochrony środowiska. Wśród wycofanych samolotów były m.in.: Boeing 737 Classic – 90 szt., Boeing 747 – 60, Boeing 757 – 50 szt., Boeing 767 – 35, Boeing MD-80 – 25, Embraer ERJ 145 – 65, Fokker 50 – 25, Fokker 100 – 20 i Bombardier Dash Q100/2/3 – 30. Należy jednak nadmienić, że część wycofanych samolotów pasażerskich przejdzie konwersję do wersji towarowej i zostanie włączona do floty cargo. Przedmiotem ich konwersyjnej modyfikacji będzie: zabudowa dużych drzwi ładunkowych na lewej burcie kadłuba, wzmocnienie podłogi pokładu głównego i wyposażenie jej w przesuwne rolki, zabudowa urządzeń do załadunku i wyładunku towarów oraz wygospodarowanie pomieszczeń dla zapasowej załogi.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc