Zaloguj

Armatohaubice samobieżne CAESAR dla Belgii

Belgia zamierza zamówić 155 mm armatohaubice samobieżne CAESAR. Fot. Nexter Systems.

5 stycznia w belgijskich mediach pojawiły się życzenia noworoczne dowódcy Komponentu Lądowego Sił Zbrojnych Królestwa Belgii (fr. Composante Terre) gen. dywizji Pierre'a Gérarda, w których zapowiedział on zakup w najbliższych miesiącach 155 mm samobieżnych armatohaubic na podwoziu kołowym CAESAR (CAmion Équipé d’un Système d’Artillerie).


W budżecie Ministerstwa Obrony Królestwa Belgii na 2021 r. ujęte jest istotnie zadanie związane z zakupem „mobilnej precyzyjnej artylerii dalekiego zasięgu” (fr. artillerie mobile de précision à longue portée), lecz dotychczas nie było deklaracji związanych z zakupem konkretnego typu działa.

Wybór armatohaubicy samobieżnej CAESAR wydaje się być logiczną kontynuacją dotychczasowej polityki rządu belgijskiego, ukierunkowanej na zacieśnianie współpracy wojskowej z Francją. W ostatnich latach zwłaszcza zakupy pojazdów opancerzonych były symbolem tej strategii, ukierunkowanej na ujednolicenie wykorzystywanego przez siły zbrojne obydwu państw sprzętu, logistyki, usług związanych ze szkoleniem i utrzymaniem sprawności oraz procedur. Kolejny zakup francuskiego uzbrojenia w ramach kluczowego dla zdolności SZ Królestwa Belgii kontraktu pozwoli na dalsze pogłębianie współpracy na linii Paryż-Bruksela.


Nie podano konfiguracji, w jakiej CAESAR-y zostaną zakupione. Zgodnie z zapowiedziami z francuskich mediów sprzed kilku tygodni, francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych niebawem kupi kolejną partię CAESAR-ów. Francuscy komentatorzy sugerują, że będą to działa w konfiguracji „duńsko-czeskiej”, a więc na podwoziu Tatra 815 8×8 (w miejsce dotychczas stosowanych Renault Sherpa 5 w układzie 6×6). Działa takie w czerwcu ubiegłego roku zamówiły Czechy, a w 2017 r. Dania. CAESAR na Tatrze 815 ma masę ok. 30 ton, 12 m długości, 3 m szerokości i 2,8 m wysokości. Ze względu na większe wymiary i masę działo to nie może być przewożone na pokładzie samolotów rodziny C-130 Hercules, tak jak wersja francuska. Kabina zapewnia osłonę balistyczną i przeciwminową na poziomie 2 wg STANAG 4569A/B. Pojazd może rozwinąć prędkość do 90 km/h na szosie i do 60 km/h w terenie. Zasięg wynosi do 600 km na drodze utwardzonej. Załogę tworzy pięć osób.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 comments on “Armatohaubice samobieżne CAESAR dla Belgii”

  1. CAESAR to jeden z najlepszych dział w swojej klasie a podwozie Tatry jeszcze wzmacia jego pozycje, chociaż w przetargu dla US Army stawiam na Izraelczyków.

  2. Jaka jest koncepcja użycia kołowej haubicy, która potrzebuje aż 50 s na rozłożenie do strzału i tyle samo na zwinięcie? Czy po doświadczeniach z ostatnich konfliktów można jeszcze chcieć tak mało mobilną artylerię?

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc