Zaloguj

Armatohaubice samobieżne CAESAR dla Belgii

Belgia zamierza zamówić 155 mm armatohaubice samobieżne CAESAR. Fot. Nexter Systems.

5 stycznia w belgijskich mediach pojawiły się życzenia noworoczne dowódcy Komponentu Lądowego Sił Zbrojnych Królestwa Belgii (fr. Composante Terre) gen. dywizji Pierre'a Gérarda, w których zapowiedział on zakup w najbliższych miesiącach 155 mm samobieżnych armatohaubic na podwoziu kołowym CAESAR (CAmion Équipé d’un Système d’Artillerie).


W budżecie Ministerstwa Obrony Królestwa Belgii na 2021 r. ujęte jest istotnie zadanie związane z zakupem „mobilnej precyzyjnej artylerii dalekiego zasięgu” (fr. artillerie mobile de précision à longue portée), lecz dotychczas nie było deklaracji związanych z zakupem konkretnego typu działa.

Wybór armatohaubicy samobieżnej CAESAR wydaje się być logiczną kontynuacją dotychczasowej polityki rządu belgijskiego, ukierunkowanej na zacieśnianie współpracy wojskowej z Francją. W ostatnich latach zwłaszcza zakupy pojazdów opancerzonych były symbolem tej strategii, ukierunkowanej na ujednolicenie wykorzystywanego przez siły zbrojne obydwu państw sprzętu, logistyki, usług związanych ze szkoleniem i utrzymaniem sprawności oraz procedur. Kolejny zakup francuskiego uzbrojenia w ramach kluczowego dla zdolności SZ Królestwa Belgii kontraktu pozwoli na dalsze pogłębianie współpracy na linii Paryż-Bruksela.


Nie podano konfiguracji, w jakiej CAESAR-y zostaną zakupione. Zgodnie z zapowiedziami z francuskich mediów sprzed kilku tygodni, francuskie Ministerstwo Sił Zbrojnych niebawem kupi kolejną partię CAESAR-ów. Francuscy komentatorzy sugerują, że będą to działa w konfiguracji „duńsko-czeskiej”, a więc na podwoziu Tatra 815 8×8 (w miejsce dotychczas stosowanych Renault Sherpa 5 w układzie 6×6). Działa takie w czerwcu ubiegłego roku zamówiły Czechy, a w 2017 r. Dania. CAESAR na Tatrze 815 ma masę ok. 30 ton, 12 m długości, 3 m szerokości i 2,8 m wysokości. Ze względu na większe wymiary i masę działo to nie może być przewożone na pokładzie samolotów rodziny C-130 Hercules, tak jak wersja francuska. Kabina zapewnia osłonę balistyczną i przeciwminową na poziomie 2 wg STANAG 4569A/B. Pojazd może rozwinąć prędkość do 90 km/h na szosie i do 60 km/h w terenie. Zasięg wynosi do 600 km na drodze utwardzonej. Załogę tworzy pięć osób.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 comments on “Armatohaubice samobieżne CAESAR dla Belgii”

  1. CAESAR to jeden z najlepszych dział w swojej klasie a podwozie Tatry jeszcze wzmacia jego pozycje, chociaż w przetargu dla US Army stawiam na Izraelczyków.

  2. Jaka jest koncepcja użycia kołowej haubicy, która potrzebuje aż 50 s na rozłożenie do strzału i tyle samo na zwinięcie? Czy po doświadczeniach z ostatnich konfliktów można jeszcze chcieć tak mało mobilną artylerię?

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc