Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Umowa na nowe okręty uderzeniowe dla Angoli podpisana na salonie IDEX & NAVDEX 2023

Wizja artystyczna korwety typu BR71 MkII. Takie okręty zbudowane zostaną przez stocznię ADSB dla Sił Morskich Angoli. Wyraźnie widać wszystkie systemy uzbrojenia, zwraca także uwagę maszt główny z charakterystyczną obudową kryjącą trójwspółrzędną stację radiolokacyjną. Źródło: EDGE PJSC

Podczas salonu przemysłu obronnego IDEX & NAVDEX 2023 w Abu Zabi w  Zjednoczonych Emiratach Arabskich, który odbywa się w dniach 20‒24 lutego, pierwszego dnia salonu, będąca częścią koncernu EDGE PJSC stocznia Abu Dhabi Shipbuilding (ADSB) w Abu Zabi podpisała umowę o wartości 1 mld EUR na budowę okrętów uderzeniowych dla Sił Morskich Angoli MGA (Marinha de Guerra Angolana).

Umowa dotyczy budowy bliżej nieokreślonej liczby nowoczesnych jednostek projektu BR71 Mk II. Projekt tych okrętów powstał w wyniku modyfikacji i ewolucji projektu, na bazie którego zbudowano sześć korwet typu Baynunah (BR 71) dla Sił Morskich Zjednoczonych Emiratów Arabskich UAEN (United Arab Emirates Navy), a które do służby wprowadzano w latach 2011-2017. Korwety dla Angoli otrzymają kadłub zbudowany ze stali o wymiarach 71,3 x 11,0 x 2,8 m, a ich wyporność pełna oscylować będzie w okolicy 950 ton. Napęd składać się będzie z czterech silników wysokoprężnych, a ruch postępowy zapewnią cztery pędniki wodnostrumieniowe KaMeWa co umożliwi uzyskanie prędkości maksymalnej 30 węzłów i zasięgu 2500 Mm przy 12 węzłach.

Główne uzbrojenie ofensywne stanowić będzie osiem pocisków przeciwokrętowych typu MBDA Exocet MM40 Block 3, których kontenery transportowo-startowe umieszczone zostaną w niecce zaraz za masztem głównym. Uzbrojenie artyleryjskie stanowić ma z kolei pojedyncza 76 mm/62 armata produkcji Leonardo oraz dwa zdalnie sterowane systemy uzbrojenia. Okręt otrzyma także dwa rakietowe systemy obrony przed środkami napadu powietrznego. Jeden na dziobie z ośmioma komorami VLS dla pocisków MBDA VL MICA, a kolejny „klasyczny” MBDA SPIMM (Self-Protection Integrated Mistral Module, bazujący na SIMBAD-RC) z dwoma pociskami Mistral (z zapasem czterech kolejnych pocisków) w liczbie dwóch sztuk trafi na dach rufowej nadbudówki (która mieścić będzie dwie półsztywne łodzie inspekcyjno-robocze typu RHIB o długości 7,5 m).

Głównym system radiolokacyjnym będzie trójwspółrzędny radar umieszczony wewnątrz charakterystycznej kopuły o kształcie ściętego stożka na topie masztu głównego. Biorąc pod uwagę fakt, że na pokładzie wspomnianych już korwet typu Baynunah w podobnej kopule umieszczono radar Saab Sea Giraffe AMB, istnieje duże prawdopodobieństwo, że trafi on także na okręty dla Angoli. Na rufie zabudowane zostanie lądowisko dostosowane do przyjmowania śmigłowców lekkich o masie do 5 ton, ale bez możliwości stałego bazowania. Siły powietrzne Angoli FANA (Força Aérea Nacional de Angola) dysponują dwoma typami maszyn mieszczących się we wspomnianym limicie masowym: Aérospatiale Alouette III (SA 316/319) oraz AgustaWestland AW109.

MGA to niewielki rodzaj sił zbrojnych liczy bowiem zaledwie 1000 marynarzy. Dla porównania, wojską lądowe - EA (Exército Angolano) liczą aż 100 000 żołnierzy, podczas gdy FAMA - 6000 osób. Nie mniej jednak, co ciekawe i warte wspomnienia, dowództwo podejmowało wiele ambitnych przedsięwzięć. Już w grudniu 2013 roku bowiem planowano pozyskać od Hiszpanii kilka używanych okrętów z lekkim lotniskowcem Princicpe De Asturias (R 11) na czele. Poza nim miano pozyskać także okręt desantowy Pizzaro (L 42) typu Newport, korwetę Diana (F 32) typu Descubierta (przebudowany na okręt dowodzenia siłami przeciwminowymi), a także okręty patrolowe Chilreu (P 61) typu Chilreu oraz Ízaro (P 27) typu Anaga. Ostatecznie ten niebywale ambitny pomysł został zarzucony.  Pozyskanie, w ramach podpisanej umowy, okrętów typu BR71 Mk II będzie stanowić ogromny przeskok generacyjny  dla marynarzy, obecnie bowiem trzon sił uderzeniowych MGA stanowi sześć przestarzałych kutrów rakietowych rosyjskiego projektu 205ER (NATO OSA II, w służbie od 1982 roku) oraz sześć zbudowanych na tych samych kadłubach kutrów torpedowych projektu 206 (NATO Shershen, w służbie od 1972 roku).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc