19 marca amerykańskie dowództwo lotnictwa morskiego poinformowało, że rozpoczęto proces modernizacji pierwszego samolotu przełamania obrony przeciwlotniczej Boeing E/A-18G Growler. Ma to związek z chęcią utrzymania potencjału floty do lat 40. bieżącego wieku.
Program GCM (Growler Capability Modification) ma być realizowany przez okres pięciu lat na terenie warsztatów lotnictwa morskiego w bazie Whidbey Island w stanie Waszyngton. Tam też trafiła pierwsza maszyna tego typu – jest to jednocześnie pierwszy seryjny E/A-18G Growler dostarczony US Navy w 2007 roku. Jest to pierwszy przypadek realizacji prac modernizacyjnych w warsztatach bazy lotniczej Whidbey Island.
Jednym z głównych celów programu GCM jest dostosowanie samolotów do przenoszenia i wykorzystania zasobników zakłócających nowej generacji AN/249 (v)1 NGJ-MB, które mają zastąpić dotychczas eksplatowane AN/ALQ-99. Jednocześnie prace mają być elementem procesu modernizacji, który w przyszłości może objąć także elementy konfiguracji Block III wdrożone na wielozadaniowych samolotach bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet (m.in. Nową konfigurację kabiny pilotów oraz możliwości montażu zbiorników konforemnych).
Lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych dysponuje flotą około 160 samolotów Boeing E/A-18G Growler, które były systematycznie dostarczane od 2007 roku. Poza US Navy jedenaście egzemplarzy eksploatuje Australia (jeden utracony w wypadku w Stanach Zjednoczonych), a dodatkowo konstrukcja jest promowana wśród kluczowych sojuszników. Piętnaście egzemplarzy chcą zakupić Niemcy, Finowie otrzymali propozycję zakupu wraz z F/A-18E/F Super Hornet. Nieoficjalnie negocjacje zakupu niewielkiej liczby prowadzą władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Super Hornet w pakiecie z Growlerem to realna alternatywa dla F-35.