Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Airbus zakończył produkcję śmigłowców AS365 Dauphin

Airbus dostarczył ostatni seryjny śmigłowiec AS365 Dauphin zmontowany na europejskiej linii montażowej. Użytkownikiem będzie hiszpańska Służba Celna. Fot. Airbus

21 stycznia koncern Airbus poinformował o dostarczeniu ostatniego wielozadaniowego śmigłowca rodziny AS365 Dauphin. Maszyna,w wariancie AS365N3, trafiła do hiszpańskiej Służby Celnej. Łącznie, na przestrzeni 40 lat, przemysł europejski dostarczył klientom ponad 1100 maszyn tego typu.

Hiszpańska Służba Celna kupiła trzy śmigłowce tego typu, które skonfigurowano według wymagań zamawiającego w zakładach koncernu Airbus w Albacete w Hiszpanii. Prace objęły montaż m.in. głowicy optoelektronicznej, stacji radiolokacyjnej dozoru morskiego, systemu wymiany informacji, rozbudowanego systemu łączności, a także dodatkowego oświetlenia. Należące do powyższej formacji śmigłowce dysponują też dodatkowymi zbiornikami paliwa, które umożliwiają wykonywanie lotów o łącznym czasie do 210 minut. Maszyny mają wzmocnić potencjał operacyjny powyższej służby porządku publicznego, która odpowiada za uszczelnienie granicy morskiej Hiszpanii, a także obszaru Unii Europejskiej. Tylko w 2021 roku Służba Celna przechwyciła i uniemożliwiła wwóz do Europy ponad 200 ton narkotyków.

Śmigłowce AS365 Dauphin były montowane w zakładach w Marignane we Francji. Pierwsza generacja wiropłatów tego typu została zaprojektowana i wdrożona do produkcji przez ówczesną firmę Aérospatiale, która później stała się jednym z fundamentów Eurocoptera. W styczniu 2014 roku stała się ona z kolei częścią koncernu Airbus. W ofercie europejskiego giganta AS365 Dauphin zostanie zastąpiony przez rozwijany wielozadaniowy H160, który zdobył już pierwsze zamówienia ze strony służb porządku publicznego oraz sił zbrojnych.

Poza użytkownikami cywilnymi, śmigłowce rodziny AS365 Dauphin stały się także popularnym typem wiropłatów w różnorodnych służbach porządku publicznego oraz sił zbrojnych na całym świecie. Zakończenie produkcji w Europie nie kończy jednocześnie historii – licencja na ich rozwój oraz produkcję została sprzedana na początku lat 80. XX wieku do Chin (Harbin Z-9), a w bieżącym wieku technologie zostały wykorzystane do południowokoreańskiego śmigłowca bojowego KAI LAH (Light Armed Helicopter), który jest rozwijany na potrzeby sił zbrojnych Republiki Korei przez koncern Korea Aerospace Industries.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

One comment on “Airbus zakończył produkcję śmigłowców AS365 Dauphin”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc