Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Airbus dostarczył 90. A400M Atlas

27 kwietnia koncern Airbus poinformował o dostarczeniu klientom 90. seryjnego egzemplarza średniego samolotu transportowego A400M Atlas. Jubileuszowa maszyna trafiła do Sił Powietrznych Francji, która obecnie eksploatuje już siedemnaście sztuk.


Powyższe wydarzenie oznacza także, że producent (z lekkim zapasem) przekroczył półmetek produkcji – dotychczas A400M zdobył zamówienia na 174 egzemplarzy seryjnych. Najwięcej z nich (32) dostarczono do Luftwaffe. Poza tym 20 sztuk trafiło już do RAF, dziewięć do Turcji, osiem do Hiszpanii, a cztery do Malezji. Wkrótce swój jedyny A400M ma odebrać Luksemburg, a montaż pierwszego samolotu dla ostatniego z klientów - Belgii - został już zakończony. Maszyna przechodzi obecnie proces malowania przed próbami fabrycznymi.

90. A400M, noszący rejestrację F-RBAQ, został dostarczony wraz z podskrzydłowymi zasobnikami z giętkimi przewodami tankującymi oraz modułem pozwalającym na umieszczenie trzeciego przewodu tankującego w ładowni i rozciągnięcie przewodu poprzez rampę ładunkową. Dzięki temu, obok zadań transportowych, może pełnić rolę maszyny tankowania powietrznego dla samolotów i śmigłowców wyposażonych w sondę do uzupełniania paliwa z wykorzystaniem tej metody.

Eksploatowane przez Siły Powietrzne Francji samoloty A400M Atlas realizują zadania transportowe na terenie kraju, a także wspierając wysiłek sił zbrojnych tego kraju. M.in. służą do utrzymania mostów powietrznych pomiędzy Francją oraz obszarami stacjonowania i działań ekspedycyjnych. Ze względu na ograniczenia i opóźnienia certyfikacji, Paryż ze względów operacyjnych był zmuszony do interwencyjnego zakupu ograniczonej liczby Lockheed Martin C-130J Super Hercles, które zostały już wdrożone do eksploatacji.

Obecnie, ze względu na brak nowych umów eksportowych, koncern Airbus jest zmuszony do ograniczenia tempa produkcji w celu wydłużenia życia linii montażowej. Obok 90 seryjnych A400M, które zostały już dostarczone klientom, zbudowano dziewięć prototypów oraz egzemplarzy przedseryjnych. Dodatkowo lista obejmuje jeden seryjny A400M, który rozbił się w czasie lotu testowego przed formalnym przekazaniem zamawiającemu, którym miały być Siły Powietrzne Turcji.

(ŁP) Foto: Jose Gascó
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc