Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) testują operacyjnie koncepcję użycia samolotów myśliwsko-bombowych Boeing F-15E Strike Eagle w roli platform transportujących bomby na pole walki.
Koncepcja tzw. sprawnego przebazowania bojowego – ACE (Agile Combat Employment) mówi o wykorzystaniu samolotów myśliwsko-bombowych lub myśliwskich w celu dostarczenia pewnego zapasu uzbrojenia „powietrze-ziemia” lub „powietrze-powietrze” na miejsce prowadzenia działań bojowych. W ten sposób myśliwce mogłyby same dostarczyć do bazy tymczasowej lub polowej amunicję, która natychmiast mogłaby zostać użyta bojowo.
ACE wpisuje się w rozwijaną obecnie przez USAF koncepcję szybkich przebazowań operacyjnych wymagających minimalnego zaangażowania i implementacji środków logistycznych. Pentagon nie ukrywa, że chodzi przede wszystkim o możliwość elastycznego prowadzenia działań bojowych na rozległych obszarach Pacyfiku.
Jeśli operacja wymagałaby szybkiego przebazowania myśliwców F-35 lub F-22, konwencjonalne samoloty myśliwskie mogłyby zostać wykorzystane do zapewnienia im zapasu uzbrojenia. Zamiast wysyłać samoloty transportowe, co zajęłoby więcej czasu, do bazy tymczasowej mogłyby przylecieć „obładowane” bombami samoloty myśliwsko-bombowe F-15E. Mogłyby one nie tylko dostarczyć pewien zapas uzbrojenia dla F-35, ale również same wziąć udział w dalszych działaniach bojowych.
F-15E z udźwigiem wynoszącym nieco ponad 10 ton nadają się do takiej roli idealnie. Samolot może przenosić uzbrojenie na dwóch pylonach podskrzydłowych, jednym centralnym pylonie podkadłubowym oraz na dwunastu zaczepach umieszczonych na kadłubowych zbiornikach konforemnych (po sześć na każdym zbiorniku). F-15E może więc przenieść 15 bomb, pod warunkiem, że na zbiornikach konforemnych podwieszone zostaną bomby wagomiaru 500 lb (227 kg), ponieważ bomby o większych wymiarach nie zmieściłyby się. Należy pamiętać, że jest to tzw. konfiguracja transportowa, gdyż w konfiguracji bojowej, ze względu na bezpieczeństwo separacji, na jednym zbiorniku konforemnym mogą być podwieszone maksymalnie cztery bomby. Przenoszenie bomb na pylonach podskrzydłowych eliminuje oczywiście możliwość przenoszenia na nich dodatkowych zbiorników paliwa.
Jeszcze większe możliwości transportowe otwierają się w przypadku mniejszych i lżejszych bomb szybujących wagomiaru 250 lb (113 kg) takich jak: GBU-39 SDB oraz GBU-53/B Stormbreaker. Umieszczane są one po cztery sztuki na adapterze typu BRU-61/A. Na F-15E można podwiesić cztery adaptery na zbiornikach konforemnych, jeden na pylonie podkadłubowym i po jednym na pylonach podskrzydłowych. W ten sposób pojedynczy F-15E może przenosić 28 bomb SDB lub Stormbreaker.
W lutym br. dywizjon testowy 85th TES wykonywał próbne loty samolotem F-15E z dwunastoma ćwiczebnymi 227-kilogramowymi bombami GBU-38 JDAM. Próby miały wykazać użyteczność F-15E w roli transportera bomb. W wersji maksymalnej F-15E wykonał lot z piętnastoma bombami tego typu.
25 kwietnia br. do bazy Al Dhafra w Zjednoczonych Emiratach Arabskich przyleciało sześć F-15E ze stacjonującego na co dzień w brytyjskiej bazie RAF Lakenheath skrzydła myśliwskiego 48th FW (cztery z dywizjonu 492nd FW i dwa z dywizjonu 494th FW). Samoloty przyleciały bezpośrednio z nieujawnionej przez USAF bazy na Bliskim Wschodzie (prawdopodobnie z Jordanii).
Każdy myśliwiec przenosił po 16 bomb – 12 bomb 227-kilogramowych (GBU-38 JDAM i/lub GBU-54 Laser JDAM) oraz cztery 113-kilogramowe bomby GBU-39 SDB. Bomby typu JDAM podwieszone były na zbiornikach konforemnych, natomiast SDB na centralnym pylonie podkadłubowym (na adapterze BRU-61/A). O możliwościach bojowych F-15E może świadczyć fakt, że każdy myśliwiec przenosił również na pylonach podskrzydłowych po dwa zbiorniki paliwa, dwa pociski „powietrze-powietrze” AIM-120 AMRAAM oraz dwa AIM-9 Sidewinder. Na zbiornikach konforemnych F-15E miały również podwieszone po dwa „obowiązkowe” dla tego typu maszyn zasobniki obserwacyjno-celownicze AN/AAQ-28 Litening oraz AN/AAQ-33 Sniper.
Warto wspomnieć, że nowe samoloty myśliwskie typu F-15EX Eagle II, które wprowadzane są obecnie do służby przez USAF, oferują nawet jeszcze większe możliwości. F-15EX ma dwa dodatkowe pylony podskrzydłowe, a jego udźwig ma być o 28 proc. większy w porównaniu do F-15E.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu