31 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz koncern Boeing podpisali umowę w sprawie rozpoczęcia produkcji wstępnej systemu ostrzegania i walki elektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System).
Grudniowa umowa ma wartość 189 mln USD i w momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków w kwocie 92,6 mln USD. Stanowi kontynuację kontraktu z 14 grudnia. Prace mają zostać zrealizowane do końca 2026 r. i będą prowadzone w San Antonio w stanie Teksas. Mieści się tam centrum obsługowo-logistyczne Boeinga, które prowadzi prace naprawczo-modernizacyjne samolotów producenta na rzecz Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych oraz klientów eksportowych.
EPAWSS jest cyfrowym, pasywno-aktywnym systemem ostrzegania przed opromieniowaniem radiolokacyjnym oraz zbliżającymi się pociskami przeciwlotniczymi. Zintegrowany jest ze zautomatyzowanym systemem przeciwdziałania elektronicznego. System będzie instalowany w wielozadaniowych samolotach bojowych Boeing F-15E Strike Eagle w miejsce przestarzałego już dziś systemu AN/ALQ-135 TEWS (Tactical Electronic Warfare System). Zmodernizowane F-15E wyposażone w EPAWSS będzie można rozpoznać po pogrubionych owiewkach instalowanych w nasadach stateczników pionowych. Jest to kolejny nowy element wyposażenia pokładowego tych samolotów (produkowanych na potrzeby USAF w latach 1989-2001) - od 2012 r. rozpoczęto proces wymiany stacji radiolokacyjnych Raytheon AN/APG-70 na AN/APG-82(V)1 tego samego producenta.
Prace nad EPAWSS rozpoczęto w październiku 2015 r. Początkowo zakładano, że zostanie zainstalowany także na myśliwskich F-15C Eagle, jednak decyzja o ich przyspieszonym wycofaniu z eksploatacji powoduje, że modernizację przejdą wyłącznie wielozadaniowe F-15E Strike Eagle (około 210 sztuk). Dodatkowo drugim typem samolotów wyposażonych w powyższy system będą fabrycznie nowe F-15EX Advanced Eagle (zapotrzebowanie USAF opiewa na 144 egzemplarze).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Kolejny plus dla F-15EX