29 grudnia w zakładach firmy Antonow w Kijowie odbyła się uroczystość podpisania umowy pomiędzy producentem a Ministerstwem Obrony Ukrainy w sprawie zakupu pierwszej partii średnich samolotów transportowych An-178.
Umowa opiewa na trzy egzemplarze, które mają pozwolić na zapoczątkowanie procesu modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego. Jak zaznaczył prezydent Wołodymyr Zełenski, uczestniczący w uroczystości, po raz pierwszy od uzyskania niepodległości Kijów zamawia fabrycznie nowe samoloty u lokalnego producenta. Polityczna decyzja o rozpoczęciu zakupów An-178 zapadła 29 września bieżącego roku w wyniku katastrofy lekkiego samolotu transportowego Antonow An-26, która miała miejsce cztery dni wcześniej (zginęło 26 osób). Docelowo producent może liczyć na umowy na około 30 egzemplarzy, które pozwoliłyby na zastąpienie An-26 zarówno w Ministerstwie Obrony oraz Ministerstwie Spraw Wewnętrznych.
Obecnie producent prowadzi montaż jednego egzemplarza, który został zamówiony przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Peru w sierpniu 2019 r. (w przetargu pokonał Leonardo C-27J Spartan i Airbus C-295W). Dodatkowo na różnym etapie montażu znajdują się cztery inne maszyny – jeden egzemplarz został zakontraktowany przez nieznane przedsiębiorstwo w Iraku, a dziesięć przez azerską linię lotniczą Silk Way Airlines.
Producent promuje An-178 jako pierwszą konstrukcję w swojej historii pozbawioną komponentów produkcji rosyjskiej. Podpisanie kontraktu z Ministerstwem Obrony Ukrainy może pozwolić na zdobycie nowych zleceń, między innymi konstrukcja jest zachwalana w Turcji, która obok niewielkiej floty Airbus A400M Atlas będzie potrzebować kolejnych samolotów transportowych.
Według danych producenta, An-178 ma dwuosobową załogę i maksymalną masę startową 52 400 kg. Zasięg do przebazowania wynosi 5300 km, a możliwości transportowe pozwalają na zabranie do 80 spadochroniarzy lub do 18 ton ładunku. Mogą to być ładunki spaletyzowane bądź pojazdy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Moim zdaniem pełnoprawny konkurent w naszym programie DROP.
Warto by było współpracować z Uktai