Mercedes przygotował pełny przekrój swojej oferty, skierowanej do sektora wojskowego i obejmującej gamę aut różnych klas i typów, nadających się w różnym stopniu do zmilitaryzowania. W Paryżu, w interesujących nas klasach tonażowych, wystawiono m.in.: Arocs 2643 LS 6×4 – 3-osiowy ciągnik siodłowy; Actros 4661 AS 8×8 – 4-osiowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy; Zetros 3643 AS 6×6 – 3-osiowy terenowy ciągnik siodłowy; Unimog U5000 ze składanym dachem i zabudową w formie platformy; Unimog U4023 z demontowalną zabudową medyczną „Paramedic” austriackiego przedsiębiorstwa Empl Fahrzeugwerk; Sprinter 319 CDI 4×4 do przewozów pasażerskich.
Żadnych wybitnie ciekawych i będących światowymi premierami wariantów niemiecki koncern zatem nie pokazał. Szczególnie rozczarował brak głębszego zmilitaryzowania przedstawicieli serii Arocs.
De facto, w porównaniu z ekspozycją sprzed dwóch lat, nastąpił nawet pewien regres. Na pytanie o przyczyny tej sytuacji wysoki rangą przedstawiciel firmy nie ukrywał, że ekspozycja w Paryżu jest odbiciem obecnie realizowanych kontraktów. Wobec braku spektakularnych sukcesów rynkowych, trudno oczekiwać, że przy dzisiejszej tendencji do cięcia kosztów firma zdobędzie się na przygotowanie jakiegoś ciekawego demo. Sześć lat temu taką rolę pełnił samochód z integralnie opancerzoną kabiną-kapsułą, jako pierwszą spełniającą czwarte poziomy zarówno dla ochrony balistycznej, jak i przeciwminowej. Z tym projektem Niemcy wiązali duże komercyjne nadzieje. Niestety, delegacje przychodziły, oceniały, doceniały i – po namyśle – ostatecznie rezygnowały z zakupu i to pomimo iż wyniki wielu testów okazywały się być niezwykle zachęcające. Dlatego Mercedes stał się bardzo ostrożny w budowaniu prototypów aut bez podpisania umowy z konkretnym odbiorcą.
W tym roku z klasy tonażowej ciężkiej pochodziły zaledwie trzy samochody. Najbardziej interesującą był ciężki ciągnik siodłowo-balastowy Actros 4661 AS 8×8. Co ciekawe, znajduje się on już u schyłku swojego rynkowego życia, gdyż pochodzi jeszcze z poprzedniej generacji wyrobów. Najnowszy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy – Arocs SLT wciąż bowiem oficjalnie nie doczekał się zmilitaryzowanej odmiany.
Actros 4661 AS 8×8 należy do pojazdów, których dotąd powstało ponad 500 000, eksploatowanych przez ponad 50 armii. Podstawowymi wyróżnikami tego auta w tej konfiguracji są: dopracowana konstrukcja, wysoka mobilność taktyczna, wysoka ładowność i zdolność przewozowa, pozwalająca na tworzenie nawet przeszło 200-tonowych zestawów, dobre warunki pracy załogi oraz połączenie wysokiej skali produkcji ze zindywidualizowaniem konfiguracji dzięki daleko posuniętej modułowości. Do tego dochodzi pełne, globalne wsparcie eksploatacyjne, w ramach pakietu ILS – Integrated Logistic Support.
Źródło napędu samochodu pełni widlasty, 8-cylindrowy (V8), 16-litrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu