Koncepcja przygotowania takiego pojazdu powstała zimą tego roku. Początkowo analizowano główne obszary koniecznych do wprowadzenia zmian i poszukiwano partnerów do dostawy nowych kluczowych komponentów oraz, opcjonalnie, późniejszej produkcji. W zakresie niezbędnych zmian wskazano, iż najlepszym wyjściem będzie opracowanie całkowicie nowego podwozia i przejęcie – po koniecznych modyfikacjach – dotychczasowych nadwozi ze stałym dachem. Jeśli zaś chodzi o partnera, po ocenie różnych opcji, wybór padł zaś na spółkę Tezana ze Starych Babic. Nie może to dziwić, ponieważ Autobox od lat współpracuje z Tezaną przy modernizacji Starów 266. To właśnie Tezana odpowiada w tym projekcie, jako ich generalny importer, za dostarczanie silników FPT (Fiat Powertrain Technologies) oraz – jeśli nasze wojsko wyrazi zainteresowanie takim pakietem zmian – automatycznych skrzyń przekładniowych Allison. Demonstracyjny 266M2 z przekładnią Allisona swoją premierę na MSPO miał dwa lata temu, a ponownie pokazywano go na tej wystawie w tym roku. W przypadku Honkera M-AX Tezana także zabezpieczałaby dostawy m.in. silników, jak również koordynowała kooperację z innym swym partnerem, austriacką firmą Achleitner. Mający wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i budowie specjalnych wariantów samochodów, w tym klas tonażowych lekkiej i średniej, Achleitner odpowiadałby za kompletne podwozie nowego Honkera.
Po podjęciu przez Autobox stosownych decyzji, przeprowadzono serię spotkań i konsultacji wszystkich zaangażowanych w przedsięwzięcie podmiotów. Ponieważ stosunkowo szybko osiągnięto porozumienie w sprawie podziału zadań i pożądanych parametrów pojazdu, można było przystąpić do fazy realizacji projektu. Prototypowy, demonstracyjny egzemplarz samochodu kompletowano w drugiej połowie sierpnia, a więc tuż przed kieleckim salonem, na którym miał swoją premierę.
Podział zasadniczych zadań pomiędzy partnerami kształtuje się następująco:
Zasadnicze założenia pakietu modernizacyjnego zaproponowanego przez Autobox polegają na usunięciu większości zasadniczych wad pierwowzoru, jakich na przestrzeni niemal trzech dekad nie udało się skutecznie wyeliminować żadnemu z jego kolejnych producentów, tj. Fabryce Samochodów Rolniczych w Poznaniu (lata 1988–1996) oraz lubelskim podmiotom: Daewoo Motor Polska Sp. z o.o. (lata 1997–2001), Andoria-Mot Sp. z o.o. (lata 2002–2003), Intrall Polska Sp. z o.o. (lata 2003–2007) i dwóm spółkom powiązanym z DZT Tymińscy lub jej wspólnikami – od 2011 r. DZT Fabryka Samochodów w Lublinie Sp. z o.o. i od 2012 r. Fabryka Samochodów Honker Sp. z o.o. Tak naprawdę Honker nigdy na przestrzeni lat swej produkcji nie stał się bowiem pojazdem w pełni dokończonym, można rzec kompletnym, w którym wdrożono wszystkie zaplanowane u jego zarania założenia. Obecnie realizowany projekt wreszcie daje na to szanse, co więcej nie w wyniku wytwarzania fabrycznie nowych samochodów, lecz modernizacji dotychczas wyprodukowanych i już eksploatowanych.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu