Na początku października media amerykańskie poinformowały o losach programu zakupu i dostaw do Pakistanu dwunastu śmigłowców szturmowych Bell AH-1Z Viper, które miały być pierwszymi eksportowymi maszynami tego typu.
Umowa na produkcję i dostawy została podpisana pomiędzy producentem i Departamentem Obrony w sierpniu 2015 roku. Projekt był finansowany poprzez fundusze pomocy wojskowej FMF, a same maszyny dysponować zubożonym zestawem wyposażenia. Całość miała trafić do użytkownika do września 2018 roku, jednak tak się nie stało. Na przeszkodzie stanęło ochłodzenie stosunków na linii Waszyngotn – Islamabad i wstrzymanie amerykańskich programów pomocy wojskowej.
Jego ofiarą padł projekt dostaw AH-1Z Viper. Bell wyprodukował trzy maszyny, które służyły do certyfikacji nowego standardu wyposażenia oraz szkolenia personelu. Wstrzymanie programu pomocowego skutkowało także zatrzymaniem procesu montażu pozostałych dziewięciu sztuk. Trzy zmontowane nadal znajdują się na terytorium Stanów Zjednoczonych.
W czerwcu Federalny Urząd Zamówień Publicznych opublikował zaproszenie do składania ofert w sprawie usługodawcy, który realizowałby zlecenie zmagazynowania trzech śmigłowców AH-1Z Viper przeznaczonych dla Pakistanu – prace mają być prowadzone na terenie zakładów Bell Helicopter w Fort Worth w Teksasie.
Obecnie Bell Helicopter oraz administracja Stanów Zjednoczonych prowadzą działania marketingowe związane ze sprzedażą eksportową AH-1Z Viper. Wśród potencjalnych kierunków wymienia się Bahrajn, Rumunię, Republikę Korei, Australię.
(ŁP) | Foto: Twitter |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu