Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Palenie blach dla drugiego okrętu patrolowego dla Finlandii

Pierwszy arkusz wypalanej blachy dla drugiego okrętu patrolowego typu Vartiolaiva 2025. Fot. Meyer Turku Oy

3 grudnia należąca do Grupy Przemysłowej Baltic firma Baltic Operator Sp. z o.o. z Gdańska rozpoczęła pierwsze prace przy drugim okręcie patrolowym dla Straży Granicznej Republiki Finlandii (Rajavartiolaitos).

Jest to już drugi a zarazem ostatni kadłub, który w ramach umowy podwykonawczej gdańska firma zbuduje na rzecz fińskiej stoczni Meyer Turku Oy z Turku. Prace nad kadłubem prototypowego okrętu zainicjowano 12 grudnia ubiegłego roku, podczas gdy stępkę położono 12 marca bieżącego roku. Stosowną umowę na budowę dwóch, pełnomorskich, wielozadaniowych i co dla finów nie mniej istotne, przyjaznych środowisku okrętów podpisano w Helsinkach 29 czerwca 2022 roku. Jej wartość opiewała na kwotę 448 mln EUR, gdyż na wyasygnowanie środków w takiej wysokości zaaprobował fiński parlament. Obie jednostki budowane są w ramach zainicjowanego już w 2019 roku programu Vartiolaiva 2025 (pol. strażnik 2025).

Prototypowa jednostka ma zostać przekazana Rajavartiolaitos w 2025 roku, a bliźniaczy okręt zasili szeregi rok później. Obie pozostać mają w aktywnej służbie do lat 50. Nowe jednostki zostały tak zaprojektowane, by móc wypełniać cztery podstawowe zadania tj.: dozór radiolokacyjny, ewakuacja, likwidacja rozlewów ropopochodnych oraz zwalczanie niewielkich obiektów (zadania policyjne). Ich realizacja możliwa będzie dzięki: instalacji trójwspółrzędnego systemu radiolokacyjnego, jeśli wierzyć dostępnym wizjom artystycznym będzie to produkt niemieckiego koncernu Hensoldt, zapewne ich najnowszy produkt TRS-4D w wersji z obrotową anteną. Kolejne dwa wymagania spełnione mają zostać dzięki możliwości przyjęcia na burtę aż 400 dodatkowych osób oraz zabudowę dużych zbiorników na zebrane odpady (o pojemności 1180 m3). Zadania policyjne (asymetryczne) z kolei możliwe będą dzięki uzbrojeniu okrętów w zdalnie sterowane stanowiska uzbrojenia z armatami o kalibrze do 30 mm (dostępne wizualizacje prezentują dwa tego typu systemy, ale z wkm kal. 12,7 mm zainstalowane na dachu pomostu nawigacyjnego) oraz osłony balistyczne wokół witalnych sekcji.

Dla zmniejszenia śladu węglowego nowe okręty miały być początkowo zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) obecnie zostanie on zastąpiony najprawdopodobniej skroplonym biogazem (LBG). Zewnętrznie nowe jednostki w zasadzie powielają rozwiązania zastosowane już w konstrukcji okrętu patrolowego Turva (w służbie od 9 maja 2014 roku). Na tym etapie zamawiający nie ujawnił zbyt wielu szczegółów nowych jednostek poza ich wymiarami, które prezentować się będą następująco: 98,0 x 17,6 x 5,1 m, ich zasięg wynieść ma 4000 Mm a stała załoga liczyć będzie zaledwie 20 osób. Na niezmiennie wysokim poziomie utrzymywane jest planowane roczne obłożenie okrętu, które wynosić ma 330 dni w skali roku.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc