Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Włoskie firmy redefiniują kwestie działań specjalnych na morzu [WIDEO]

Ultralekka torpeda Leonardo Black Scorpion po raz pierwszy opuszcza wyrzutnię zainstalowaną na pojeździe DRASS DS8. Fot. DRASS

2 grudnia w Livorno podpisano umowę o bilateralnej współpracy pomiędzy firmami DRASS oraz Leonardo w kwestii modyfikacji pojazdów podwodnych klasy SDV (Swimmer Delivery Vehicle) typu DRASS DS8.

Efektem tej współpracy jest opracowanie unikalnej, niespotykanej nigdy wcześniej, konfiguracji pojazdu SDV, który nie tylko może transportować pododdział nurków dywersantów i realizować zadania patrolowe, ale i zwalczać cele tak nawodne, jak i podwodne. Wszystko dzięki doposażeniu DS8 w dwie opracowane przez Leonardo wyrzutnie ultralekkich torped Black Scorpion kal. 127 mm. Mogą być one instalowane w dziobowej sekcji pojazdu, na jego oble w dolnej części, na wysokości dziobowych sterów zanurzenia.

Same torpedy opracowane zostały z kolei specjalnie z myślą o wykorzystaniu ich w rejonach przybrzeżnych, na bardzo płytkich wodach (5–10 m), choć równie dobrze mogą atakować cele znajdujące się na głębokościach do 200 m. Pocisk ten ma długość ok. 1,1 m i masę ok 20 kg, przy czym masa głowicy, zawierającej odlewany materiał wybuchowy PBX, wynosi 2,8 kg (dla porównania używana m.in. w Marynarce Wojennej RP torpeda lekka MU90 kal. 324 mm, posiada głowicę o masie 32,7 kg, typu kumulacyjnego). Mimo tak małej masy producent informuje, że poza atakowaniem miniaturowych okrętów podwodnych i mniejszych jednostek nawodnych, torpeda ta może zostać wykorzystana także do porażenia konwencjonalnych okrętów podwodnych. Oczywiście nie doprowadzi ona do ich zniszczenia, jednak może wymusić wynurzenie adwersarza. Podobne, nieniszczące podejście realizowała przez wiele lat szwedzka Marinen wykorzystując na pokładach swoich okrętów nawodnych wyrzutnie granatów systemu Elma ASW-600 (Antiubåts-granatkastarsystemen 83).

Załadunek torpedy Black Scorpion do lewoburtowej wyrzutni na DS8. Fot. DRASS

Kwestia możliwości wykorzystania uzbrojenia torpedowego zintegrowanego z konstrukcją DS8 sprawdzona została podczas prób latem bieżącego roku. W ich trakcie zrealizowano strzelanie podczas postoju SDV w dryfie (strzelanie statyczne), jak i w ruchu (dynamiczne). W obu przypadkach wyniki były pozytywne i zachęcające do dalszych kroków.

DRASS DS8 to pojazd typu mokrego, przeznaczony do transportu łącznie ośmiu nurków z pełnym wyposażeniem w dwóch czteroosobowych przedziałach, do których dostęp możliwy jest przez cztery odsuwane panele (dziobowe w kierunku rufy, a rufowe w kierunku dziobu). Legitymuje się on wypornością 3,8 ton i wymiarami 8,6x1,42x1,42 m. Może on operować na głębokości do 50 m i być transportowanym przez okręt-matkę na głębokości do 100 m. Dostępne są obecnie dwie odmiany tego pojazdu tj. klasyczna DS8 oraz DS8 HL (Heavy Load), która umożliwia transport większej ilości ładunków kosztem redukcji załogi do 6 osób. W pierwszym przypadku objętość luku ładunkowego wynosi 250 litrów, podczas gdy w wersji HL wzrasta dwukrotnie. Kadłub wykonany jest z materiałów GRP, podczas gdy elementy nośne i wytrzymałościowe ze stopów aluminium oraz stali nierdzewnej. Na pokładzie obecny jest system powietrzny o łącznej pojemności 528 litrów powietrza składowanego pod ciśnieniem 300 bar. Przeznaczony jest on zarówno dla nurków do oddychania, jak i obsługi systemów balastowych. Napęd stanowi silnik elektryczny, który połączony jest z otunelowaną, pięciołopatowa śrubą napędową w sposób bezpośredni bez stosowania jakichkolwiek przekładni czy sprzęgieł, co zdecydowanie obniża sygnaturę akustyczną DS8. Źródłem energii elektrycznej są dwa zespoły akumulatorów litowo-jonowych o łącznej pojemności 60 kWh, rozmieszczonych w oddzielnych sekcjach kadłuba dla zapewnienia większej redundantności. Tak skonfigurowany układ napędowy umożliwia poruszanie się pojazdu, w położeniu podwodnym, z prędkością do 6,5 węzłów (marszowa ekonomiczna to 4,5 w), podczas gdy na powierzchni prędkość wynosi ok. 3 węzłów.  Zasięg wynosi ok. 60 mm. Łączność pomiędzy nurkami możliwy jest z wykorzystaniem dwóch pokładowych systemów łączności bezprzewodowej i przewodowej.

Idąc z duchem czasu, chcąc przy tym zmaksymalizować atrakcyjność swojego produktu, DRASS zdecydował się o dostosowaniu pojazdów z rodziny DS8 do współpracy w ramach opracowanego przez duński koncern SH Defence, modułowego systemu znanego jako The Cube.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc