Podczas dwudniowej II Konferencji Naukowo-Technicznej Pojazdy Autonomiczne – wyzwania oraz szanse dla gospodarki i obronności państwa (27‒28 listopada) odbyły się prezentacje i wykłady z zakresu autonomizacji pojazdów.
Drugi dzień konferencji został podzielony na dwie sesje. Sesja V – plenarna (zachowano ciągłość numeracji), moderowana przez dr. hab. inż. prof. WAT Dariusza Żardeckiego z Wojskowej Akademii Technicznej koncentrowała się wokół wybranych zagadnień z problematyki pojazdów bezzałogowych. Sesję otworzył wykład moderatora nt. automatycznego kierowania samochodem w kontekście teorii sterowania. Inni prelegenci przedstawiali m.in.: systemy obserwacyjne dp platform bezzałogowych, poruszali tematykę związaną z nawigowaniem pojazdami bezzałogowymi (w tym w warunkach bez sygnału GPS) czy z prowadzeniem badań nad nimi.
Partnerzy biznesowi konferencji mieli okazję do zaprezentowania swoich możliwości i ofert. Pojazd TAERO, opracowany m.in. przez STEKOP we współpracy z WITPiS. można było zobaczyć „w naturze”.
Sesja VI – promocyjno-przemysłowa (moderator płk dr hab. inż. Mariusz Wesołowski) była z kolei okazją do zapoznania się z ofertą partnerów biznesowych konferencji. Wśród dziewięciu krótkich wykładów były:
- „AVL Driveline Test Systems for HD Applications” (AVL List GmbH sp. z o.o przedstawicielstwo w Polsce) – była to prezentacja wybranych możliwości firmy;
- „Nawigacja w ścisłej zabudowie i przy zakłóceniach GNSS. Komponenty do ustalania pozycji geograficznej i orientacji przestrzennej pojazdu w ofercie firmy GPS.PL” (GPS.PL Eryk J. Lipiński), podczas którego szef firmy przedstawił jej ofertę oraz wskazał na potencjalne korzyści płynące z wykorzystywania zminiaturyzowanych układów naprowadzania, jak również na konieczność stosowania dobrze zaprojektowanych algorytmów odpowiadających za współpracę układu z platformą;
- „Możliwości Łukasiewicz – ILOT w zakresie autonomii transportu” (Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa), podczas którego przedstawiono historię, możliwości oraz najważniejsze informacje na temat placówki;
- „Systemy pomiarowe w ofercie EC TEST Systems, stosowane w testach pojazdów autonomicznych” (EC TEST Systems sp. z o.o) – prezentacja oferty firmy;
- „Pojazdy bezzałogowe w terenie przygodnym” (STEKOP S.A.), w trakcie którego przedstawiono najważniejsze informacje o firmie, jak również jej ofertę w zakresie platform bezzałogowych, historię badań nad nimi itd.;
- „KOMES odpowiedzią na potrzebę specjalistycznych analiz numerycznych i akredytowanych badań pojazdów i urządzeń” (KOMES/WITPiS) – była to prezentacja wybranych zdolności firmy, oferowanych także we współpracy z WITPiS;
- „Łukasiewicz – PIAP – roboty mobilne” (Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP) – przedstawiono zdolności instytutu związane z opracowywaniem i produkcją robotycznych platform saperskich;
- „Technologie i systemy Forcepol w zakresie bezzałogowych pojazdów lądowych” (Forcepol) – zaprezentowano ofertę firmy i jej partnerów zagranicznych, jak również przykłady ich aplikacji w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
- „Wielofunkcyjny, modułowy, autonomiczny pojazd terenowy o napędzie elektrycznym – zadania projektowe, zastosowanie, budowa, badania i symulacje” (SIMCREATEC) – prezentacja możliwości firmy SIMCREATEC (we współpracy z Innovation AG) w zakresie projektowania i budowy uniwersalnej modułowej platformy autonomicznej;
Forcepol ma nie tylko bogate portfolio, ale też długą historię wdrażania oferowanych przez siebie rozwiązań w SZ RP.
Konferencję podsumowali dyrektorzy Łukasiewicz – PIMOT Witold Luty i WITPiS płk dr inż. Michał Ceremuga. Obydwaj zgodnie podkreślali zadowolenie z licznie zgromadzonych prelegentów i gości reprezentujących różne środowiska zaangażowane w rozwój platform bezzałogowych, co samo w sobie było już sukcesem. Wskazali na rolę wymiany informacji, doświadczeń i nawiązywania kontaktów między naukowcami, inżynierami oraz firmami podczas tego typu wydarzeń. Obydwaj również zgodnie zadeklarowali, że mają nadzieję, że kolejne edycje uda się zorganizować w bardziej międzynarodowym formacie.
Organizatorzy mają powody do zadowolenia – konferencja udała się na tyle, że można myśleć o zmianie jej formatu na bardziej międzynarodowy!
Program konferencji: https://pimot.lukasiewicz.gov.pl/konferencjanaukowotechniczna/
Fot. Bartłomiej Kucharski