29 kwietnia NATO Air Command poinformowało, że Finlandia skieruje (po raz pierwszy od przystąpienia do NATO) lotniczy komponent, który ma wspierać sojuszników w Europie Środkowej.
Jak wskazuje dowództwo sojuszu, na początku czerwca 2024 roku do ośmiu F/A-18C/D Hornet trafi z Finlandii do Rumunii. Maszyny dołączą innych sił, które wspierają Rumunów w ramach misji Air Shielding – zgodnie z ustaleniami fiński kontyngent będzie stacjonować do końca lipca. Będą to maszyny i personel z bazy Karelia. Loty operacyjne będą wykonywane we współpracy z Brytyjczykami (stacjonującymi w Rumunii od kwietnia) oraz Rumunami (F-16AM/BM Fighting Falcon).
Traktat akcesyjny otwierający drogę Finlandii do NATO został podpisany 5 lipca 2022 roku. Ostatecznie powyższe państwo zostało przyłączone do struktur sojuszu 4 kwietnia 2023 roku. Misja Air Shielding będzie pierwszą tego typu operacją dla Finów od czasu przyłączenia do NATO.
Obecnie samoloty F/A-18C/D Hornet stanowią trzon lotnictwa wojskowego tego kraju. Ich następcami mają być wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A Lightning II, 64 egzemplarze zostały zamówione w ramach międzyrządowej umowy LOA zawartej ze Stanami Zjednoczonymi w lutym 2022 roku.
W momencie wybuchu pełnoskalowych walk pomiędzy Rosją oraz Ukrainą NATO podjęło decyzję o wzmocnieniu potencjału defensywnego na wschodniej flance. Obok misji NATO Baltic Air Policing, w ramach misji Air Shielding realizowane są misje wsparcia na obszarze Polski oraz Rumunii. Do obu państw, rotacyjnie, kierowane są kontynenty lotnicze poszczególnych państw NATO, które mają wzmacniać potencjał lokalny. W przypadku Rumunii jest to szczególnie ważne, gdyż obecnie lotnictwo posiada jedynie jedną eskadrę wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu