Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

British Army planuje zakup wieży ze 120 mm moździerzem do Boxera MIV

Brytyjskie wojska lądowe planują kupić wieżowe moździerze kalibru 120 mm do swoich kołowych wozów bojowych Boxer MIV. Rys. Patria/ARTEC

Podczas konferencji artyleryjskiej Future Indirect Fires Conference (56 marca) przedstawiciele British Army poinformowali o planach pozyskania wieży ze 120 mm moździerzem do zamontowania na kołowym transporterze opancerzonym Boxer MIV.

Moździerz ten, a właściwie zapewne armatomoździerz, miałby stanowić pośredni  szczebel we wsparciu ogniowym za pomocą ognia pośredniego pomiędzy 81 mm moździerzem L16, a przyszłą 155 mm armatohaubicą samobieżną, która zastąpi obecnie używaną haubicoarmatę AS90. Wybór ma być dokonany na drodze przetargu, możliwe jest więc zgłaszanie różnych konstrukcji od różnych producentów ‒ niestety, na obecnym etapie nie podano, jakie wymagania ma spełniać konstrukcja, aby zadowolić brytyjskich artylerzystów. Według brytyjskich mediów, rozważane są przede wszystkim dwie konstrukcje ‒ fiński moździerz wieżowy Patria NEMO i izraelski Elbit Crossbow. Ten pierwszy został dotąd zamówiony przez: Królestwo Arabii Saudyjskiej, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Królestwo Szwecji (co ciekawe, wojska lądowe dwóch ostatnich państw zamierzają montować go na niewielkich jednostkach pływających), drugi zaś jest opracowywany przez producenta we współpracy z Siłami Obronnymi Izraela. Docelowo ma być montowany na kołowych transporterach opancerzonych Ejtan. Rozważane są jednak również inne możliwości. Każdy batalion uzbrojony w kołowe transportery opancerzone/wozy bojowe Boxer MIV ma otrzymać dziewięć moździerzy wieżowych.

Pierwotnie rozważano znacznie tańsze rozwiązanie w postaci klasycznego moździerza strzelającego przez otwierany strop pojazdu, lecz finalnie wybrano wieżę ze względu na lepszą ochronę załogi przed odłamkami, ostrzałem z broni małokalibrowej czy bronią masowego rażenia. Wieża ma zapewniać też większy komfort pracy, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych, jak również lepiej chroni przed ciśnieniem generowanym podczas wystrzału. Jako podwozia mają służyć Boxery zamówione w ramach drugiego kontraktu wykonawczego. Z tej samej partii pochodzić będą podwozia dla wozów zabezpieczenia technicznego i mostów szturmowych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc