Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Dziesięciu chętnych w programie zintegrowanego systemu szkolenia pilotów

Fot. Łukasz Pacholski

5 lutego rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, ppłk Grzegorz Polak, w odpowiedzi na pytania redakcji ZBiAM poinformował o zainteresowaniu przemysłu programem zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych.

Termin zgłoszeń do konsultacji rynkowych upłynął 29 stycznia. Ostatecznie lista obejmuje dziesięć podmiotów. Są to: Airbus Helicopters SAS, WSK PZL-Świdnik S.A., Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., Elbit Systems Ltd., Bell Textron Inc., Babcock International Group, Internatinal Defense & Aerospace Group LLC, Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o., Konsorcjum w składzie: DM-MSB Sp. z o.o.(lider), Instytut Technicznych Wojsk Lotniczych, Motor Sicz JSC, Level 11 Sp. z o.o..

Jak widać, wśród potencjalnych dostawców są zarówno producenci śmigłowców, a także dostawcy wyspecjalizowanego wyposażenia bądź know-how.

Według Agencji Uzbrojenia, zintegrowany system szkolenia pilotów śmigłowców bojowych ma obejmować 24 śmigłowce w konfiguracji pozwalającej na szkolenie z użyciem uzbrojenia, symulatory i trenażery, pakiet logistyczny, usługę wsparcia logistycznego i szkoleniowego, a także określenie przystosowania bądź budowy infrastruktury powiązanej z pozyskiwanym typem sprzętu.

W kwestii nowych śmigłowców szkolnych wiadomo, że tego typu potrzeba pojawiła się wraz z zapoczątkowaniem zakupów wiropłatów nowej generacji. Obecnie wykorzystywane rozwiązania w postaci SW-4 Puszczyk oraz Mi-2 nie są efektywne. W ostatnich latach Siły Zbrojne RP odebrały dwanaście nowych śmigłowców (sześć S-70i Black Hawk oraz po trzy AW149 i AW101). Obecne zamówienia obejmują 32 kolejne maszyny (dwa S-70i Black Hawk, jeden AW101 oraz 29 AW149). Dodatkowo w najbliższych miesiącach można spodziewać się podpisania umów na kolejne. Wśród negocjowanych zamówień należy wymienić do 96 śmigłowców bojowych Boeing AH-64E Apache, 32 wielozadaniowe Lockheed Martin S-70i Black Hawk, 22 transportowe Leonardo AW101. Nie można wykluczyć, że zakupy obejmą także kolejne cztery/sześć AW101 dla Brygady Lotnictwa MW, a także do ośmiu sztuk wielozadaniowych śmigłowców pokładowych, które kryją się pod kryptonimem Kondor.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc