24 stycznia media greckie poinformowały, że rząd amerykański przesłał propozycje pomocy sprzętowej, która ma objąć dwa (używane) średnie samoloty transportowe Lockheed Martin C-130H Hercules.
Propozycja amerykańska jest związana z obecnymi problemami sprzętowymi greckiego lotnictwa wojskowego. Spośród floty liczącej dziewięć maszyn w linii znajdują się trzy, a pozostałe przechodzą okresowe przeglądy PDM w zakładach w Grecji oraz Portugalii, bądź oczekują na swoją kolej. Już w ubiegłym roku, ze względu na problemy operacyjne, rząd w Atenach przesłał do Stanów Zjednoczonych oficjalne zapytanie ofertowe dotyczące możliwości zakupu sześciu fabrycznie nowych C-130J-30 Super Hercules (w tym dwa jako opcja kontraktowa). Dotychczas amerykański Departament Stanu nie odpowiedział na grecki wniosek.
W ostatnich latach, wobec rosnącej liczby samolotów C-130J Super Hercules w strukturach lotnictwa wojskowego Stanów Zjednoczonych, Departament Obrony tego kraju sukcesywnie redukuje liczbę starszych C-130H, które są oferowane (w postaci darów) sojusznikom. Z tego typu oferty skorzystały już takie kraje jak m.in. Chile, Rumunia czy Polska. W przypadku Polski mowa o pięciu samolotach, spośród których jeden trafił w grudniu 2023 roku do Bazy Lotniczej w Powidzu, a cztery pozostałe przechodzą przeglądy PDM w dwóch lokalizacjach – po dwa egzemplarze w Portugalii (na zlecenie Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych) oraz Polsce (w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy). Tego typu zabieg ma pozwolić na szybkie wdrożenie całej floty do linii.
W przypadku greckiego lotnictwa transportowego, uzupełnieniem floty C-130B/H Hercules jest osiem lekkich Leonardo C-27J Spartan. Powyższy potencjał ma za zadanie pełnić ważną rolę w okresie wojny, ale także kryzysów o charakterze humanitarnym. Jest to związane z częstymi katastrofami naturalnymi uderzającymi w region.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu