3 stycznia rząd Indonezji ogłosił o wstrzymaniu realizacji umowy dotyczącej zakupu na potrzeby lotnictwa wojskowego dwunastu wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Mirage 2000-5 pochodzących z nadwyżek sprzętowych Kataru.
Oficjalnie powodem tego kroku są czynniki budżetowe. Ministerstwo Obrony Indonezji, ustami rzecznika prasowego, wskazuje, że dostępne fundusze mają być przeznaczone na utrzymanie w linii obecnie posiadanych wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon oraz Su-27/30. Dodatkowo pieniądze można wykorzystać do uruchomienia zakupów fabrycznie nowych maszyn tej klasy – przede wszystkim kolejnych Dassault Rafale bądź jako zaliczka na poczet pierwszych Boeing F-15EX Eagle II.
Umowa, o wartości 735 mln USD, dotycząca zakupu dwunastu Mirage 2000-5 wraz z niezbędnym pakietem logistycznym została podpisana w czerwcu 2023 roku. Dostawy miały zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy, jednak pomimo tego rząd Indonezji nie uruchomił finansowania projektu i cała procedura była zawieszona. Zgodnie z ówczesnymi deklaracjami, Mirage 2000-5 miały stanowić rozwiązanie pomostowe do czasu zapoczątkowania dostaw fabrycznie nowych Dassault Rafale oraz wcześniejszym wycofaniem nielicznych Su-27/30 (co wiązało się z sankcjami nałożonymi na Rosję i brakiem dostępu do części zamiennych). Zakup był kontrowersyjny i krytykowany przez część lokalnych polityków.
Katar wycofał dwanaście Mirage 2000-5 co było to związane z dużym programem modernizacji i rozbudowy potencjału lotnictwa wojskowego, które obejmowało zakupy we Francji (Dassault Rafale), Wielkiej Brytanii (Eurofighter) oraz Stanach Zjednoczonych (Boeing F-15QA). Początkowo zakładano, że po odkupieniu przez francuską firmę będą wykorzystywane do szkolenia personelu (jako maszyny eskadry agresorów).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu