5 grudnia w prywatnej stoczni Israel Shipyards Ltd w porcie Kishon w Hajfie, zwodowano kuter patrolowo–pościgowy typu Shaldag Mk V (pol. zimorodek) o numerze burtowym 846, zbudowany dla Izraelskiego Korpusu Morskiego IKM (Ḥeil HaYam HaYisraeli).
Zimorodki to bardzo udane jednostki patrolowo-pościgowe, których historia sięga 1989 roku, a których najnowsza, piata już generacja od 15 grudnia 2022 roku eksploatowana jest przez Siły Morskie Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas – HDnP, Filipiny odebrały pierwsze izraelskie „zimorodki”/ZBiAM.pl). Wersja zbudowana dla IKM, znacząco się jednak różni od odmian filipińskich. Najważniejsza różnicą jest ograniczenie iluminatorów w nadbudówce zaledwie do jednego, wyposażonego w szybę obrotową, na lustrze nadbudówki (dziobowej jej części). Tymczasem eksportowe Zimorodki wyposażono w bogato przeszkloną nadbudówkę, zapewniającą niemalże dookólną obserwacje. Prawdopodobnym powodem tego typu rozwiązania, nietypowego dla szybkiej jednostki pościgowej, jest zapewne wynikiem opancerzenia nadbudówki, podczas gdy sterowanie jednostką realizowane jest z poziomu otwartego stanowiska manewrowego.
Izraelskie jednostki podobnie jak te zbudowane dla Filipin otrzymają zapewne zdalnie sterowane stanowiska ogniowe typu Typhoon Mk30-C kal. 30 mm, wyposażone w rewolucyjne, oparte o układy sztucznej inteligencji, rozwiązania w kwestii śledzenia i zwalczania różnego rodzaju celów w tym niewielkich i trudno wykrywalnych środków napadu powietrznego. Uzupełniającymi systemami uzbrojenia będą dwa systemy typu Mini-Typhoon kal. 12,7 mm. Kadłub jednostek legitymuje się wymiarami 32,65 x 6,2 x 1,25 m i podzielony jest na sześć przedziałów wodoszczelnych. Wyporność pełna wynosi ok. 95 ton. Licząca 12 osób załoga rozlokowana została w pięciu dwu oraz dwóch jednoosobowych kabinach (te ostatnie wyposażone zostały we własne węzły sanitarne). Wszystkie rozmieszczone zostały na pokładzie nr 1 w kadłubie. W sterówce umieszczono pięć stanowisk dla załogi w tym: sternika, operatora systemu dowodzenia, dwóch operatorów systemów uzbrojenia oraz dowódcy, którego fotel znajduje się w centralnej części sterówki na podwyższeniu, dzięki czemu na pogląd na pracę wszystkich podwładnych. Zobrazowanie panującej wokół jednostki sytuacji taktycznej zapewnia pracujący w paśmie I/J (8-10 GHz) radar nawigacyjny Furuno oraz głowica optoelektroniczna Rafael Toplite. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V396TE napędzających dwa pędniki wodnostrumieniowe MJP 550DD lub 650DD. Umożliwia to osiągniecie prędkości przekraczającej 43 węzły. Zasięg wynosi 1000 Mm przy prędkości ekonomicznej 12 węzłów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2094841107520802&set=a.423596794645250 Nowa generacja Shaldag MK5 dla Izraela jest całkowitą tajemnicą...