Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowa generacja zimorodków dla Izraela

Prototypowy kuter na chwilę przed zwodowaniem w stoczni Israel Shipyards Ltd. Fot. Israel Shipyards Ltd

5 grudnia w prywatnej stoczni Israel Shipyards Ltd w porcie Kishon w Hajfie, zwodowano kuter patrolowo–pościgowy typu Shaldag Mk V (pol. zimorodek) o numerze burtowym 846, zbudowany dla Izraelskiego Korpusu Morskiego IKM (Ḥeil HaYam HaYisraeli).

Zimorodki to bardzo udane jednostki patrolowo-pościgowe, których historia sięga 1989 roku, a których najnowsza, piata już generacja od 15 grudnia 2022 roku eksploatowana jest przez Siły Morskie Filipin (Hukbong Dagat ng Pilipinas – HDnP, Filipiny odebrały pierwsze izraelskie „zimorodki”/ZBiAM.pl). Wersja zbudowana dla IKM, znacząco się jednak różni od odmian filipińskich. Najważniejsza różnicą jest ograniczenie iluminatorów w nadbudówce zaledwie do jednego, wyposażonego w szybę obrotową, na lustrze nadbudówki (dziobowej jej części). Tymczasem eksportowe Zimorodki wyposażono w bogato przeszkloną nadbudówkę, zapewniającą niemalże dookólną obserwacje. Prawdopodobnym powodem tego typu rozwiązania, nietypowego dla szybkiej jednostki pościgowej, jest zapewne wynikiem opancerzenia nadbudówki, podczas gdy sterowanie jednostką realizowane jest z poziomu otwartego stanowiska manewrowego.

Izraelskie jednostki podobnie jak te zbudowane dla Filipin otrzymają zapewne zdalnie sterowane stanowiska ogniowe typu Typhoon Mk30-C kal. 30 mm, wyposażone w rewolucyjne, oparte o układy sztucznej inteligencji, rozwiązania w kwestii śledzenia i zwalczania różnego rodzaju celów w tym niewielkich i trudno wykrywalnych środków napadu powietrznego. Uzupełniającymi systemami uzbrojenia będą dwa systemy typu Mini-Typhoon kal. 12,7 mm. Kadłub jednostek legitymuje się wymiarami 32,65 x 6,2 x 1,25 m i podzielony jest na sześć przedziałów wodoszczelnych. Wyporność pełna wynosi ok. 95 ton. Licząca 12 osób załoga rozlokowana została w pięciu dwu oraz dwóch jednoosobowych kabinach (te ostatnie wyposażone zostały we własne węzły sanitarne). Wszystkie rozmieszczone zostały na pokładzie nr 1 w kadłubie. W sterówce umieszczono pięć stanowisk dla załogi w tym: sternika, operatora systemu dowodzenia, dwóch operatorów systemów uzbrojenia oraz dowódcy, którego fotel znajduje się w centralnej części sterówki na podwyższeniu, dzięki czemu na pogląd na pracę wszystkich podwładnych. Zobrazowanie panującej wokół jednostki sytuacji taktycznej zapewnia pracujący w paśmie I/J (8-10 GHz) radar nawigacyjny Furuno oraz głowica optoelektroniczna Rafael Toplite. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V396TE napędzających dwa pędniki wodnostrumieniowe MJP 550DD lub 650DD. Umożliwia to osiągniecie prędkości przekraczającej 43 węzły. Zasięg wynosi 1000 Mm przy prędkości ekonomicznej 12 węzłów.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Nowa generacja zimorodków dla Izraela”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc