30 października siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) przyznały koncernowi Lockheed Martin wart 996 milionów USD kontrakt na opracowanie i budowę pojazdu deorbitacyjnego dla pocisku LGM-35 Sentinel.
Pojazd deorbitacyjny (RV – Reentry Vehicle) oznaczony jako Mk 21A będzie komponentem międzykontynentalnego pocisku balistycznego (ICBM – Intercontinental Ballistic Missile) typu LGM-35A Sentinel. Przenoszący głowice jądrowe pocisk LGM-35A budowany jest przez koncern Northrop Grumman, w ramach programu zastąpienia w arsenale atomowym Stanów Zjednoczonych pocisków ICBM typu Boeing LGM-30G Minuteman III. RV ma kształt stożka i mieści w sobie jądrowy ładunek bojowy. Pojedynczy pocisk ICBM może przenosić od jednego do kilkunastu RV. Są one montowane do członu typu MIRV (Multiple Independently-targetable Re-entry Vehicle), który pozwala na niezależne odpalanie poszczególnych RV w kierunku różnych celów. Pociski Minuteman III przenoszą pojazdy deorbitacyjne typu Mk 21 z głowicami jądrowymi typu W87 lub pojazdy deorbitacyjne starszego typu – Mk 12A z głowicami atomowymi W78.
W 2016 r. siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) rozpoczęły program GBSD (Ground Based Strategic Deterrent) zakładający modernizację lądowego komponentu tzw. atomowej triady Stanów Zjednoczonych. Do programu zgłosiły się koncerny: Lockheed Martin, Boeing oraz Northrop Grumman. W sierpniu 2017 r. do kolejnego etapu GBSD zakwalifikowały się Boeing oraz Northrop Grumman, natomiast Lockheed Martin odpadł. W lipcu 2019 r. z programu wycofał się Boeing przez co Northrop Grumman pozostał jedynym oferentem. W październiku 2019 r. USAF przyznały Lockheed Martin warty 108,3 miliona USD kontrakt na tzw. dopracowanie technologii oraz redukcję ryzyka w projekcie budowy nowego pojazdu deorbitacyjnego. Na początku września 2020 r. kontrakt w programie GBSD otrzymał Northrop Grumman. Na początku kwietnia 2022 r. USAF ogłosiły, że nowy pocisk ICBM zostanie oznaczony LGM-35A Sentinel. Publikując swoją listę podwykonawców Northrop Grumman potwierdził, że Lockheed Martin odpowiedzialny będzie za budowę pojazdu oznaczonego jako Mk 21A.
6 lipca 2022 r. w bazie Vandenberg VSFB miał odbyć się pierwszy test pojazdu Mk 21A. Nie udał się on, ponieważ rakieta wynosząca pojazd – typu Minotaur II+ – eksplodowała 11 s po starcie. Wypadek ten przyczynił się do zwiększenia opóźnienia programu, które w połowie 2023 r. wynosiło około 10 miesięcy. W lipcu 2023 r. administracja ds. bezpieczeństwa atomowego Stanów Zjednoczonych (NNSA – National Nuclear Security Administration) poinformowała, że program modernizacyjny głowicy jądrowej W87 do wersji W87-1 wszedł w kolejny etap fazy rozwoju inżynieryjnego. 12 września 2023 r. William LaPlante – szef ds. zakupów i utrzymania Pentagonu – zapowiedział znaczne przyspieszenie programu budowy LGM-35A. Zgodnie z założeniami, do września 2030 r. pocisk LGM-35A ma osiągnąć wstępną gotowość operacyjną (IOC), a pełną gotowość (FOC) – w roku 2036. Pierwsze odpalenie testowego egzemplarza pocisku Sentinel planowano na koniec 2023 r.
USAF planują zakup 642 seryjnych międzykontynentalnych pocisków balistycznych LGM-35A. Z puli tej, 400 wejdzie do służby operacyjnej, zastępując pociski Minuteman III w stosunku jeden do jeden. Pozostałe egzemplarze będą wykorzystywane w różnych testach oraz będą stanowić zapas operacyjny. Nowe pociski mają początkowo przenosić użytkowane obecnie pojazdy deorbitacyjne Mk 21 z głowicami W87-0, a docelowo – nowe pojazdy Mk 21A ze zmodernizowanymi głowicami W87-1. Pojazdy Mk 21A jednakże nie mają być docelowym rozwiązaniem. W kwietniu 2023 r. USAF opublikowały tzw. pytanie o informację (RFI) w sprawie budowy pojazdu deorbitacyjnego nowej generacji – NGRV (Next Generation Reentry Vehicle). Pojazd NGRV ma w przyszłości zastąpić Mk 21 i Mk21A, jednakże USAF nie ujawniły bliższych szczegółów tego programu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu