Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pododdział 55th Wing na Alasce

Personel pododdziału Det. 1 skrzydła 55th Wing oraz dwa samoloty RC-135V/W Rivet Joint w bazie Joint Base Elmendorf-Richardson na Alasce. Fot. USAF

Pod koniec lipca br. skrzydło 55th Wing sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) rozmieściło swój komponent w bazie JB Elmendorf-Richardson na Alasce.

Pododdział wydzielony nr 1 (Detachment 1) skrzydła 55th Wing ma służyć jako stały kontyngent wspierający operacje głównie samolotów zwiadowczych typu RC-135V/W Rivet Joint na obszarze Pacyfiku oraz Dalekiego Wschodu. Bazą macierzystą 55th Wing jest Offutt AFB w Nebrasce. W skład skrzydła wchodzi pięć rozpoznawczych dywizjonów liniowych: 38th RS „Fighting Hellcats”, 45th RS „Sylvester” oraz 343rd RS. Podlega mu również dywizjon 82nd RS, który stacjonuje na stałe w japońskiej bazie Kadena AB oraz dywizjon 95th RS stacjonujący w brytyjskiej bazie RAF Mildenhall. 55th Wing utrzymuje też w położonej na Krecie greckiej bazie NSA Souda Bay pododdział dywizjonu 95th RS.

Skrzydło 55th Wing posiada w wyposażeniu 17 samolotów Boeing RC-135V/W Rivet Joint oraz dwa Boeing RC-135U Combat Sent. Wykorzystywane są one do prowadzenia m.in. strategicznego zwiadu w pełnym spektrum elektromagnetycznym (SIGINT), w tym zwiadu elektronicznego (ELINT) oraz komunikacyjnego (COMINT). Ponadto skrzydło posiada trzy samoloty Boeing RC-135S Cobra Ball, służące do optycznego i elektronicznego monitorowania wystrzelonych pocisków balistycznych, jak również jeden Boeing WC-135W Constant Phoenix i jeden Boeing WC-135R Constant Phoenix służące do wykrywania skażeń promieniotwórczych oraz badania poziomu radioaktywności powietrza.

Pododdział Det. 1 ma początkowo wspierać misje operacyjne samolotów zwiadowczych RC-135V/W. Niewykluczone jednak, że w przyszłości z bazy JB Elmendorf-Richardson będą też operować okresowo pozostałe typy samolotów użytkowanych przez skrzydło 55th Wing. USAF jak na razie nie przewidują stałego rozmieszczenia RC-135V/W na Alasce. Samoloty zwiadu elektronicznego często operują z baz na Alasce, jednakże nie są to długotrwałe dyslokacje i po wykonaniu misji muszą one powrócić do Offutt. Utworzenie stałego pododdziału w JB Elmendorf-Richardson ma przyspieszyć dyslokacje samolotów zwiadowczych oraz uprościć logistykę tego typu operacji.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc