Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) finalizują plan wycofania ze służby samolotów szturmowych A-10C Thunderbolt II. Wyposażone w nie dywizjony w większości mają otrzymać myśliwce 5. generacji F-35A Lightning II. USAF kontynuują też plan przezbrojenia w F-35A dywizjonów użytkujących myśliwce 4. generacji typu F-16C/D Viper oraz F-15C/D Eagle.
Siły powietrzne posiadają obecnie ok. 270 samolotów szturmowych A-10C. USAF planują do roku 20230 wycofać ze służby wszystkie A-10C. Proces ten rozpoczął się w roku fiskalnym 2023, w którym przewidziano zakończenie eksploatacji 21 egzemplarzy. Pierwszy A-10C z tej puli został przeniesiony w stan magazynowy 5 kwietnia 2023 r. Był to samolot należący do stacjonującego w bazie Moody AFB w Georgii dywizjonu myśliwskiego 74th FS (Fighter Squadron) „Flying Tigers”. W ciągu kolejnych kilku lat USAF planują wycofanie łącznie 54 A-10C, z czego większość (42 egzemplarze) ma to spotkać w roku fiskalnym 2024. Decyzję tę zaakceptowała już senacka komisja ds. sił zbrojnych (SASC – Senate Armed Services Committee), w wydanej 23 czerwca opinii na temat budżetu Pentagonu na rok 2024.
26 czerwca siły powietrzne ogłosiły, że stacjonujące w bazie Moody AFB skrzydło 23rd Wing otrzyma myśliwce F-35A. W skład skrzydła wchodzą dwa liniowe dywizjony myśliwskie wyposażone w samoloty A-10C – 74th FS i 75th FS „Tiger Sharks” jak również dywizjon rezerwowy 76th FS, będący jednostką stowarzyszoną skrzydła 23rd Wing. Proces wycofywania stacjonujących w Moody AFB samolotów A-10C i przezbrojenia obydwu dywizjonów na F-35A ma zostać zrealizowany do końca roku fiskalnego 2027.
Nie wszystkie dywizjony A-10C „przesiądą się” na F-35A. Stacjonujący w bazie Boise Airport-Gowen Field dywizjon 190th FS „Skullbangers” lotnictwa gwardii narodowej stanu Idaho ma przezbroić się na myśliwce F-16C/D. Obecnie przezbrajanie z A-10C na F-16C/D rozpoczął bazujący w Fort Wayne International Airport dywizjon 163rd FS „Blacksnakes” lotnictwa gwardii narodowej stanu Indiana. Nie wiadomo też jeszcze do końca jaką rolę będzie pełnić główne centrum operacyjne i szkoleniowe floty szturmowców A-10C, czyli baza Davis-Monthan AFB w Arizonie.
25 kwietnia 2023 r. pierwsze trzy F-35A odebrał bazujący w Dane County Regional Airport-Truax Field (Madison) dywizjon myśliwski 176th FS „Badger Air Militia” lotnictwa gwardii narodowej stanu Wisconsin. Dywizjon, który użytkował 21 F-16C/D ma posiadać docelowo 18 F-35A. Jest to druga jednostka lotnictwa gwardii narodowej (ANG – Air National Guard), która otrzymała F-35A. We wrześniu 2019 r. F-35A, jako pierwszy spośród jednostek ANG, otrzymał bazujący w Burlington International Airport dywizjon 134th FS „The Green Mountain Boys” lotnictwa gwardii narodowej stanu Vermont.
Siły powietrzne uszczegóławiają plan wyposażania kolejnych dywizjonów w myśliwce F-35A. W kwietniu br. ogłosiły, że F-35A otrzyma bazujący na lotnisku Kingsley Field w Klamath Falls dywizjon 114th FS „Eager Beavers” lotnictwa gwardii narodowej stanu Oregon. Dywizjon ten, który obecnie użytkuje myśliwce F-15C/D, pierwotnie miał zostać wyposażony w nowe myśliwce F-15EX Eagle II. F-35A mają otrzymać również:
- bazujący w Montgomery Regional Airport-Dannelly Field dywizjon 100th FS „Red Tails” lotnictwa gwardii narodowi stanu Alabama. Jego przezbrajanie ma zakończyć się w bieżącym roku. Dywizjon miał na wyposażeniu myśliwce F-16C/D, które w styczniu 2023 r. rozpoczął przekazywać na Alaskę – do dywizjonu „agresorów” 18th AGRS;
- bazujący w Jacksonville International Airport i wyposażony w F-15C/D dywizjon 159th FS „Boxin’ Gators” lotnictwa gwardii narodowej stanu Floryda. Jego przezbrajanie ma zakończyć się w bieżącym roku;
- bazujący w Westfield Barnes Airport i wyposażony w F-15C/D dywizjon myśliwski 131st FS „Barnestormers” lotnictwa gwardii narodowej stanu Massachusetts;
- bazujący w Naval Air Station Joint Reserve Base Fort Worth w Teksasie myśliwski dywizjon rezerwowy 457th FS „Spads”, który użytkuje myśliwce F-16C/D.
15 czerwca br. USAF reaktywowały w bazie Tyndall AFB na Florydzie dywizjon myśliwski 95th FS „Boneheads”. Będzie to kolejna jednostka wyposażona w myśliwce F-35A. W latach 2013–2019 dywizjon 95th FS stacjonował w Tyndall AFB i wyposażony był w myśliwce F-22A Raptor. Po zniszczeniu bazy w październiku 2018 r. przez huragan „Michael”, samoloty myśliwskie F-22A zostały relokowane do innych baz. Ostatecznie, z powodu zamknięcia bazy Tyndall, niefunkcjonujący już dywizjon 95th został w 2019 r. rozwiązany. USAF odbudowują obecnie bazę Tyndall jako dedykowane centrum operacji myśliwców F-35A. Pierwsze, należące do dywizjonu 95th FS, F-35A mają zacząć operować z Tyndall w sierpniu br. Według planów USAF, w bazie Tyndall mają docelowo stacjonować trzy dywizjony myśliwców F-35A. Wszystkie będą podlegać skrzydłu myśliwskiemu 325th FW, któremu w latach 2013–2019 był podporządkowany m.in. dywizjon 95th FS.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu