31 marca Ministerstwo Obrony Republiki Indii zawarło umowy na budowę aż 17 okrętów dwóch klas dla Sił Morskich Indii (Bhāratīya Nau Senā).
W ostatnim dniu marca zawarto dwie osobne umowy. Pierwsza opiewająca na kwotę 1,2 mld USD podpisana została z przedstawicielami dwóch największych państwowych zakładów stoczniowych: Goa Shipyard Ltd (GSL) z Vasco da Gama w stanie Goa na zachodnim wybrzeżu Półwyspu Indyjskiego oraz Garden Reach Shipbuilders & Engineers Ltd (GRSE) z Kolkaty w stanie Bengal Zachodni, we wschodniej części kraju. Jej przedmiotem zamówienia są okręty patrolowe nowej generacji (next-generation offshore patrol vessels – NGOPV), których powstać ma 11 sztuk (z czego siedem zbuduje GSL, a cztery GRSE). Prototypowa jednostka ma zostać przekazana odbiorcy we wrześniu 2026 roku. Zadaniem tych okrętów ma być realizacja zadań o charakterze antyterrorystycznym, antypirackim, a także patrolowanie wód terytorialnych, przeciwdziałanie nielegalnemu odłowu ryb, realizacja zadań typu SAR oraz ochrona infrastruktury krytycznej. Ciekawą opcją ma być wykorzystanie ich w roli jednostek przeciwminowych, dzięki wykorzystaniu specjalistycznego wyposażenia w wersji kontenerowej. Ze skromnych danych technicznych jakie zostały ujawnione, wiadomo że wyporność wynieść ma 2500 ton (+/- 10%), a zanurzenie ma nie przekroczyć 5 m. Załoga składać ma się z 20 oficerów i 130 podoficerów i marynarzy. Uzbrojenie stanowić ma armata SRGM (produkowana na licencji przez Bharat Heavy Electricals Limited - BHEL - armata Leonardo 76mm/62 SR) oraz dwie armaty rotacyjne AK-630M. Oba te systemu uzbrojenia naprowadzane mają być z wykorzystaniem systemu BHEL Lynx-U2. Okręty otrzymają także pojedynczą wyrzutnię celów pozornych Kavach Mod.1 Na rufie zabudowane zostanie lądowisko dla śmigłowca o masie do 15 ton. Napęd złożony z dwóch silników wysokoprężnych ma umożliwić uzyskanie prędkości maksymalnej nie mniejszej niż 25 węzłów (stałej co najmniej 20, a ekonomicznej co najmniej 14 węzłów). Przy 14 węzłach zasięg wynosić ma co najmniej 8500 Mm.
Druga z podpisanych tym samym dniu umów, dotyczy budowy sześciu okrętów rakietowych określanych roboczo jako NGMV (next-generation missile vessels). Także i w tym przypadku sygnatariuszem umowy był państwowy koncern stoczniowy Cochin Shipyard Limited (CSL) z Koczin w południowych Indiach. Wartość tej umowy także wynosi 1,2 mld USD. NGMV mają być silnie uzbrojonymi okrętami klasy korweta, w konstrukcji których ma zostać wykorzystane doświadczenie w kwestii ograniczenia pól fizycznych, ze szczególnym uwzględnieniem skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego (SPO). Mają one być w stanie wykonać uderzenie na zgrupowania okrętów przeciwnika, jak też wykonanie ataku na cele lądowe. Jednostki tego typu mają legitymować się wypornością w zakresie od 2200 do 2800 ton przy wymiarach 105 x 13 x 5 m. Napęd skonfigurowany ma zostać w układzie CODAG z dwiema turbinami gazowymi Rolls-Royce MT30 oraz dwoma silnikami wysokoprężnymi MAN. Prędkość szacowana jest na ok. 35 węzłów, a zasięg na co najmniej 2800 Mm przy prędkości 25 węzłów. Wyposażenie radiolokacyjne składać ma się m.in. z wielofunkcyjnego, pracującego w paśmie E/F (2-4 GHz), systemu radiolokacyjnego EL/M-2248 MF-STAR produkcji izraelskiego koncernu IAI Elta. Uzbrojenie lufowe stanowić będzie: armata SRGM i dwie AK-630M. Ofensywne uzbrojenie rakietowe stanowić będą supersoniczne pociski PJ-10 BrahMos wystrzeliwane z ośmiokomorowej wyrzutni pionowej. Na okręty trafić ma także nowy rakietowy system obrony bezpośredniej BHEL VL-SRSAM (Vertical Launch - Short Range Surface to Air Missile) o zasięgu do 27 Mm. Prototypowa jednostka ma podnieść banderę po upływie 48 miesięcy, a ostatnia po 105 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu