28 marca koncern Airbus poinformował o podpisaniu kontraktu z agencją NSPA (NATO Support and Procurement Agency) w sprawie zamówienia dziesiątego samolotu transportowo-tankującego A330MRTT dla międzynarodowej jednostki MMTT.
Zamówienie maszyny to wynik zwiększenia zapotrzebowania przez jednego z członków jednostki – Belgię. Władze tego kraju chcą zwiększyć swój udział w programie o 1100 godzin w powietrzu rocznie – ma to związek z potrzebami operacyjnymi. Obecnie MMTT dysponuje flotą siedmiu maszyn, a ich użytkownikami są Niderlandy, Belgia, Luksemburg, Norwegia, Republika Federalna Niemiec oraz Republika Czeska. Kolejne dwa mają zostać dostarczone w 2024 roku, a najnowszy (dziesiąty) trafi do użytkownika pod koniec 2026 roku. W marcu tego roku jednostka osiągnęła wstępną gotowość operacyjną, co ważne po rosyjskiej inwazji na Ukrainę A330MRTT powyższej jednostki niemal codziennie wykonują loty w polskiej bądź rumuńskiej przestrzeni powietrznej wspierając wielozadaniowe maszyny bojowe NATO bądź samoloty rozpoznawcze i wczesnego ostrzegania. Tylko w pierwszym półroczu ubiegłego roku odnotowano 160 lotów operacyjnych, w czasie których paliwo pobrało ponad 750 samolotów.
Rozwój MMTT to wynik współpracy międzynarodowej. Należy przypomnieć, że wśród państw inicjatorów założenia tego typu jednostki była także Polska, która ostatecznie wycofała się z przedsięwzięcia (według komunikatu MON, jednym z kluczowych kwestii spornych była niezadowalająca oferta offsetowa koncernu Airbus). Dzięki wdrożeniu do eksploatacji już siedmiu maszyn Niderlandy mogły wycofać z eksploatacji parę samolotów KDC-10, a Niemcy swoje A310MRT.
Obecnie samoloty Airbus A330MRTT stają się niemal standardowym typem wielozadaniowej maszyny tankowania powietrznego w Europie. Poza międzynarodowym zespołem MMTT są także eksploatowane przez Wielką Brytanię oraz Francję. Dodatkowo do grona użytkowników dołącza Hiszpania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu