6 grudnia hiszpański koncern stoczniowy Navantia, poinformował że należąca do firmy stocznia w San Fernando nad Zatoką Kadyksu zbuduje dla Armada Española dwa okręty hydrograficzne oraz jeden oceanograficzny.
Perspektywa odnowienia możliwości realizacji przez siły morskie zadań hydrograficznych ma w Madrycie bardzo silne poparcie. Hiszpańskie Ministerstwo Obrony zarezerwowało już w budżecie pierwszą transzę środków finansowych w wysokości 40,3 mln EUR na inicjalizację tego programu. Docelowo w latach 2023-2027 planowane jest przeznaczenie na ten cen kwoty szacowanej w chwili obecnej na 323 mln EUR.
Nie podano jednak szczegółowych informacji na temat samych jednostek. Poza okrętami wspomnianymi powyżej Ministerstwo Nauki zainteresowane jest udziałem w opracowaniu i budowie nowej jednostki badawczej, która zastąpić by miała BIO (Buque de Investigación Oceanográfica) Hespérides (A 33). Jest to obecnie jedyna jednostka pod banderą hiszpańską zdolna do swobodnego operowania na każdym akwenie na świecie, w tym na wodach arktycznych. Może poruszać się z prędkością do 5 węzłów w lodzie o grubości do 0,5 m (klasa lodowa 1C).
Na pokładach znajduje się 11 laboratoriów o łącznej powierzchni 345 m2. Ze względu na bardzo intensywną eksploatację A 33 zbliża się już powoli do okresu kiedy jego zastąpienie będzie koniecznością, do służby wszedł bowiem 16 maja 1991 roku (stępkę położono 14 listopada 1988 roku, a wodowanie odbyło się 12 marca 1990 roku). Jednostka zbudowana została w stoczni Bazán (obecnie Navantia) w Kartagenie. Mimo że jest obsadzona przez personel wojskowy, to za sprzęt naukowy odpowiada Wyższa Rada Badań Naukowych CSIC (Consejo Superior de Investigaciones Científicas). Podobna zależność ma być zastosowana po pozyskaniu nowego okrętu. Na ten cel zabezpieczono w budżecie niemal 140 mln EUR.
BIO Hespérides legitymuje się wypornością pełną 2750 ton przy wymiarach 82,5×14,3×4,42 m. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Bazán-MAN Burmeister & Wain 14V o mocy po 1420 kW, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie prędkości maksymalnej 14,2 w na otwartych wodach. Zasięg to 12000 Mm przy prędkości ekonomicznej 12 węzłów. Załoga stała składa się z 58 osób a na pokład można zabrać do 29 osób personelu naukowego. Autonomiczność wynosi 120 dni. Jednostka wyposażona jest w lądowisko i hangar dla śmigłowca Agusta-Bell 212 .
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu