31 października Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu (wieloletniej) umowy ramowej z General Electric w sprawie realizacji umowy wsparcia serwisowego silników rodziny F414 eksploatowanych przez lotnictwo morskie tego kraju.
Pięcioletnia umowa ma maksymalną wartość 1 mld USD i ma zostać zrealizowana do października 2027 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków budżetowych w kwocie 81,4 mln USD. Zgodnie z komunikatem, specjaliści General Electric mają wspierać eksploatację 784 jednostek napędowych, które służą do napędzania wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet oraz E/A-18G Growler. Ze względu na fakt, że producentem silników jest właśnie General Electric, Departament Obrony zrezygnował z otwartego postępowania konkursowego.
Opracowane na początku lat 90. XX wieku silniki F414 są produkowane seryjnie na potrzeby kilku typów wojskowych samolotów. Największym użytkownikiem jest lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych (na F/A-18E/F Super Hornet i E/A-18G Growler), jednak dodatkowo zostały wybrane jako jednostki napędowe dla takich konstrukcji jak Saab JAS-39E/F Gripen, KAI KF-21 Boramae czy JAL Tejas Mk 2. Silnik charakteryzuje się wysoką niezawodnością. Dotychczas wyprodukowano ponad 1400 sztuk, które przepracowały ponad 1,5 mln godzin w powietrzu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu