Zgodnie z komunikatem, Ministerstwo Obrony Narodowej zakupi dwa fabrycznie nowe samoloty w wersji BBJ2, które mają zostać dostarczone w drugiej połowie 2020 roku, a także jeden egzemplarz używany samolotu pasażerskiego 737-800, którego dostawę zaplanowano do 15 listopada bieżącego roku. Wraz z pakietem części zamiennych oraz szkoleniowym będzie to kosztować około 2 mld złotych. Oznacza to, że w stosunku do poprzedniej oferty (z początku marca) negocjacje przyniosły owoce w postaci ograniczenia wartości umowy. Polska, tym samym, stanie się drugim krajem eksploatującym do przewozu rządowych VIP samolotów rodziny 737NG (po Białorusi).
Ważnym aspektem całego wydarzenia jest fakt, że umowa musiała być podpisania dziś ze względu na możliwość wykorzystania środków finansowych wygasających 31 marca. Furtkę do tego dała Krajowa Izba Odwoławcza, która 30 marca uchyliła zakaz zawarcia umowy – skargę na bezprzetargowe negocjacje z Boeingiem złożyły trzy firmy specjalizujące się w przewozach i sprzedaży samolotów VIP klasy średniej.
Nowe samoloty VIP kategorii średniej pozwolą na odbudowę wojskowego potencjału do realizacji powyższych zadań, które utracono po rozwiązaniu 10. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Obok trzech samolotów 737NG trzon będą stanowiły dwa samoloty dyspozycyjne Gulfstream G550, które obecnie przechodzą zabiegi zabudowy wnętrza w zakładach koncernu Gulfstream w Stanach Zjednoczonych.
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu