Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe promy zwiększają możliwości przerzutu rosyjskich wojsk do obwodu kaliningradzkiego

Nowy rosyjski prom kolejowo-samochodowy Marszał Rokossowskij. Fot. FGUP Rosmorport

29 stycznia w Bałtyjsku po raz pierwszy zacumował nowy prom kolejowo-samochodowy Marszał Rokossowskij proj. CNF19M, który wraz z bliźniaczym Gienierałem Czerniachowskim będzie w najbliższej przyszłości obsługiwał linię promową łącząca ten port z Ust-Ługą nad Zatoką Fińska. Poza korzyściami gospodarczymi wprowadzenie na tą linię dużych nowoczesnych promów uniwersalnych zwiększy znacznie możliwości przerzutu do obwodu kaliningradzkiego ładunków wojskowych zarówno ciężkiej techniki wojskowej jak również zapasów w tym amunicji czy paliwa transportowanego wagonami kolejowymi.

Towarowa linia promowa pomiędzy obwodem kaliningradzkim a Rosją „kontynentalną” została otwarta w 2001 r., specjalnie w tym rozbudowano terminal promowy w Bałtyjsku. Aktualnie na tej linii pływają dwa promy - Ambał i Bałtijsk proj. CNF05, które zawijają do tego portu 5-6 razy w tygodniu. Są to typowe promy kolejowe, dzięki którym można transportować ok. 10 tysięcy wagonów rocznie. Dodatkowo mogą one zabierać ciężarówki. Często promy te do Bałtyjska przewożą ładunki typowo wojskowe, jako że obwód jest rosyjską eksklawą niemającą bezpośredniego połączenia lądowego z resztą Federacji Rosyjskiej.

Budowa dwóch promów kolejowych projektu CNF19M dla linii Ust-Ługa - Bałtyjsk realizowana jest w ramach kontraktu państwowego o wartości ponad 10 mld rubli, podpisanego w grudniu 2018 r. przez FGUP Rosmorport i stocznię OOO Niewskij sudostroitielno-sudoriemontnyj zawod ze Szlisselburga wchodzącą w skład państwowego koncernu stoczniowego OSK. Jednakże fizyczna budowa promów zrealizowana była przez podwykonawcę turecką stocznię Kuzey Star Shipyard z Tuzli. Jak to często bywa w ostatnim czasie w rosyjskim przemyśle stoczniowym, kontrakt został podpisany celowo na zbyt niską kwotę, co spowodowało, że w sierpniu 2021 r. rosyjski rząd zmuszony był przeznaczyć kolejne 2,55 mld RUB na dokończenie budowy drugiego promu.

Oficjalne rozpoczęcie budowy pierwszego promu odbyło się w Szlisselburgu 17 października 2018 r., zaś drugiego 23 kwietnia 2019 r. Jak wspomniano, budowę obu promów faktycznie prowadziła turecka stocznia z Tuzli, gdzie 21 sierpnia 2020 r. zwodowano prom Marszał Rokossowskij Przekazanie tej jednostki zamawiającemu odbyło się 27 października 2021 r., zaś 12 stycznia 2022 r. opuścił on turecką stocznię i wyruszył do Bałtyjska. Drugi prom, Gienierał Czerniachowskij, zwodowany został 22 maja 2021 r. i ma być oddany do użytku do końca br.

Budowa promów proj. CNF19M zasilanych gazem LNG została ujęta w Federalnym Programie Celowym Rozwoju Obwodu Kaliningradzkiego do roku 2020. Wcześniej zakładano, że stocznia Niewskij sudostroitielno-sudoriemontnyj zawod otrzyma kontrakt na trzy promy o łącznym koszcie 14,1 mld rubli, ale do tej pory zamówiono jedynie dwie jednostki tego typu. Według szacunków nowe promy pozwolą na transport 0,7 - 1 mln ton ładunków rocznie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc