Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Katapulta elektromagnetyczna do francuskiego lotniskowca?

Wizja lotniskowca PANG. Fot. Naval Group

21 grudnia Departament Stanu Stanów Zjednoczonych Ameryki podjął decyzję zatwierdzającą ewentualną zagraniczną sprzedaż wojskową rządowi Republiki Francji wyposażenia do nowego lotniskowca.

Paryż poprosił o zakup pary katapult elektromagnetycznych wspomagających start startu samolotów z lotniskowca EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System, pol elektromagnetyczny system startowy samolotów), systemu hamowania lądujących maszyn AAG (Advanced Arresting Gear, pol.zaawansowany mechanizm hamowania) w konfiguracji z trzema linami. Również uwzględnione są testy na lądzie, części zamienne do składów lądowych, instalacja systemów na okręcie, wsparcie w zakresie testowania i certyfikacji, części zamienne na okręt, sprzęt pomocniczy, szkolenie operatorów i serwisantów, zintegrowane elektroniczne podręczniki techniczne; rysunki i schematy kontrolne interfejsów, pomoc techniczna i inne powiązane elementy wsparcia logistycznego oraz programowego. Szacowany całkowity koszt to 1,321 mld USD. Kwota ta dotyczy najwyższej oszacowanej wartości na podstawie wymagań początkowych. Rzeczywista cena będzie niższa w zależności od ostatecznego wymagań i podpisanej umowy sprzedaży, jeśli zostanie zawarta. Z ewentualną sprzedażą nie wiążą się umowy offsetowe.

Głównymi wykonawcami ewentualnej umowy będą General Atomics-Electromagnetic Systems Group z San Diego w Kalifornii i Huntington Ingalls Industries, Newport News z Wirginii. Realizacja tej proponowanej sprzedaży miałaby się odbyć w latach kalendarzowych 2033-2038, aby wesprzeć instalację systemów, ich uruchomienie, certyfikację, testowanie kompatybilności samolotów, certyfikację pokładu lotniczego i próby morskie.

Opisane powyżej systemy zostaną włączone do francuskiego programu lotniskowca atomowego nowej generacji Porte-avions de nouvelle génération (PANG). Wspomniane systemy EMALS i AAG zastosowano po raz pierwszy na lotniskowcu atomowym US Navy, USS Gerald R. Ford (CVN 78), i jest montowany na kolejnych, w tym USS John F. Kennedy (CVN 79). Niestety, systemy te wciąż okazują się zawodne.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc