Rok 2015 obfitował w ciekawe wydarzenia – to właśnie wówczas Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. (WZL nr 2 S.A.) rozpoczęły przekazywanie do Sił Powietrznych samolotów myśliwsko-bombowych Suchoj Su-22, które poddawane są remontom weryfikacyjnym pozwalającymi na ich służbę przez kolejne dziesięć lat. Łącznie w ubiegłym roku do 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie trafiło pięć odnowionych samolotów Su-22. W bieżącym do Sił Powietrznych trafi siedem kolejnych, a ostatnie sześć w roku przyszłym.
Program utrzymania w służbie osiemnastu samolotów myśliwsko-bombowych Su-22 (w tym dwanaście jednomiejscowych samolotów bojowych Su-22M4 i sześć dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych Su-22UM3K) będzie kosztować Ministerstwo Obrony Narodowej około 160 mln złotych – w tej kwocie, obok weryfikacji stanu płatowców, montażu radiostacji, znalazły się także zabiegi naniesienia nowych barw kamuflażu oraz przeskalowanie wysokościomierzy i prędkościomierzy na miary anglosaskie, standardowe w NATO. Ten ostatni element był autorskim wkładem pracowników WZL nr 2 S.A.
Rozpędu nabiera także program obsługi wielozadaniowych samolotów myśliwskich Lockheed Martin F-16 Jastrząb (Polska zakupiła 48 samolotów tego typu, w tym 36 jednomiejscowych bojowych F-16C Block 52+ i 12 dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D Block 52+), zabiegi wymiany powłoki malarskiej przeprowadzono na trzech egzemplarzach – wśród nich znalazły się dwa F-16C, które otrzymały okolicznościowe malowanie „tygrysie” oraz pierwszy płatowiec w dwumiejscowej wersji F-16D. Prace przy nich były najbardziej widocznym zewnętrznie przykładem, że obsługa zakupionych w Stanach Zjednoczonych wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16 Jastrząb coraz szerzej odbywa się w Polsce.
Najważniejszym jednak wydarzeniem w WZL nr 2 S.A. w ubiegłym roku było rozpoczęcie budowy centrum obsługowo-malarskiego dla średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130E Hercules, eksploatowanych przez 33. Bazę Lotnictwa Transportowego w Powidzu w liczbie pięciu egzemplarzy, pozwalającego jednocześnie na wejście Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 S.A. na rynek usług cywilnych. Budowa centrum obsługowo-malarskiego w Bydgoszczy jest efektem podpisania przez WZL nr 2 S.A. umowy dotyczącej serwisowania samolotów transportowych C-130E Hercules. Umowa zawarta z Ministerstwem Obrony Narodowej 2 stycznia 2015 r. obejmuje okres do 2019 r. W tym czasie pracownicy bydgoskich zakładów lotniczych mają przeprowadzić przeglądy struktury maszyn w ramach programu PDM (Programmed Depot Maintenance). Ze względu na brak odpowiedniego obiektu w Bydgoszczy, prace przy pierwszym egzemplarzu (z numerem taktycznym 1501) zostały przeprowadzone w Powidzu.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu