Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

USAF ujawniają informacje o prototypie myśliwca NGAD

14 września Will Roper – podsekretarz sił powietrznych ds. zakupów, technologii i logistyki ujawnił, że siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) opracowały, zbudowały i oblatały nie mniej niż jeden prototyp samolotu myśliwskiego w ramach programu NGAD (Next-Generation Air Dominance).

Jak na razie siły powietrzne nie ujawniły żadnych bliższych szczegółów na temat prototypu. Ma to być pełnowymiarowy demonstrator technologii, ale nie wiadomo nawet czy jest to samolot załogowy czy bezzałogowy. Nie ujawniono producenta lub producentów, daty oblotu, ani żadnych szczegółów technicznych. Warto przypomnieć, że jest to pierwszy prototyp nowego samolotu myśliwskiego zbudowany w Stanach Zjednoczonych od dwudziestu lat, czyli od czasu programu JSF (Joint Strike Fighter) i powstania konkurencyjnych prototypów Boeing X-32 oraz Lockheed Martin X-35.

Will Roper podkreślił, że w niecały rok od sformułowania koncepcji programu NGAD, siły powietrzne udowodniły, że używając najnowocześniejszych technologii projektowych i produkcyjnych można zbudować prototyp myśliwca następnej generacji.

Jesteśmy gotowi, aby zbudować samolot następnej generacji w sposób jakiego wcześniej nikt nie stosował – oświadczył Roper.

W październiku 2019 r. USAF ogłosiły „zrewitalizowane” założenia programu budowy nowego myśliwca. Zrezygnowano z określenia „myśliwiec szóstej generacji” na rzecz sformułowania „przewaga powietrzna następnej generacji” (NGAD). Celem programu nie jest budowa konkretnego samolotu, tylko wdrożenie całej rodziny platform zarówno załogowych jak i bezzałogowych. Programem kieruje nowoutworzone biuro ds. budowy zaawansowanych samolotów (Advanced Aircraft PEO – Program Executive Office) z siedzibą w bazie sił powietrznych Wight Patterson AFB, w Ohio.

Program NGAD został oparty na trzech filarach: elastycznym rozwoju oprogramowania (awioniki), implementacji systemów o otwartej architekturze oraz projektowaniu cyfrowym. Nowe myśliwce mają powstawać w ramach 2–3 letnich cykli produkcyjnych, w krótkich seriach po około 80 egzemplarzy z resursem wynoszącym do sześciu tysięcy godzin. Rozpoczęcie produkcji danego myśliwca nie oznaczałaby przerwania procesu projektowania następnych konstrukcji lub rozpoczęcia równoległej produkcji małoseryjnej kolejnego modelu.

Jak na razie nie wiadomo jak szybko mogłaby się rozpocząć produkcja nowego samolotu myśliwskiego. Biuro programu NGAD twierdzi, że „całkiem szybko”. Jednakże wszystko zależy od sytuacji budżetowej sił powietrznych Stanów Zjednoczonych w latach fiskalnych 2021–2022.

(Paweł Henski) Foto: USAF
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc