×

Zapisz się do naszego new­slet­tera

Wybierz listę(y):

UZYSKAJ DOSTĘP DO SWOJEGO KONTA

ZAPOMNIAŁEŚ HASŁA?

ZAPOMNIAŁEŚ HASŁA?

AAH, CHWILA, PRZYPOMNIAŁEM SOBIE!
  • ZALOGUJ
  • NEWSLETTER

Wydawnictwo militarne ZBIAM

Wydawnictwo militarne ZBIAM


Email: office(at)zbiam.pl

Zespół Badań i Analiz Militarnych

ul. Anieli Krzywoń 2/155
01-391 Warszawa

BIURO: ul. Bagatela 10 lok. 19
00-585 Warszawa

Mapy google
  • O NAS
  • NASZE WYDAWNICTWA
    • Wojsko i Technika
    • Lotnictwo Aviation International
    • Morze
    • Wojsko i Technika – Historia
  • ARTYKUŁY
    • Wojska lądowe
      • Wozy bojowe
      • Artyleria lądowa
      • Radiolokacja
      • Dowodzenie i łącz­ność
      • Przemysł zbro­je­niowy
    • Siły powietrzne
      • Samoloty i śmi­głowce
      • Bezzałogowce
      • Uzbrojenie lot­ni­cze
      • Kosmos
      • Przemysł lot­ni­czy
    • Marynarka wojenna
      • Okręty współ­cze­sne
      • Okręty histo­ryczne
      • Statki i żaglowce
      • Muzea i podróże
      • Starcia mor­skie
    • Historia i poli­tyka
      • Historia uzbro­je­nia
      • Wojny i kon­flikty
      • Współczesne pole walki
      • Bezpieczeństwo
      • Polski prze­mysł obronny
  • E-WYDANIA
  • SKLEP
    • Regulamin
    • Polityka pry­wat­no­ści
    • Konto
  • PRENUMERATA
    • Prenumerata kra­jowa
    • Subscription
  • KONTAKT
  • KOSZYK
    Koszyk jest pusty.

Szczegóły chor­wac­kiej decy­zji w spra­wie samo­lo­tów wie­lo­za­da­nio­wych

Autor: Łukasz Pacholski / wtorek, 03 Kwiecień 2018 / W kategorii: Aktualności

2 kwiet­nia Ministerstwo Obrony Chorwacji upu­blicz­niło część danych doty­czą­cych wyboru oferty izra­el­skiej w prze­targu na zakup dwu­na­stu wie­lo­za­da­nio­wych samo­lo­tów bojo­wych, które zastą­pią w naj­bliż­szych latach MiGi-21.

Oferta izra­el­ska poko­nała w finale Szwedów, któ­rzy chcieli sprze­dać Chorwacji fabrycz­nie nowe Saab JAS-39C/D Gripen. Formalna decy­zja o wybo­rze została zaak­cep­to­wana przez wła­dze 27 marca. W celu wyklu­cze­nia kon­tro­wer­sji, rząd zde­cy­do­wał się na upu­blicz­nie­nie czę­ści danych doty­czą­cych zakupu.

Umowa ma mieć war­tość około 480 mln dola­rów i zosta­nie zawarta w ramach poro­zu­mie­nia mię­dzy­rzą­do­wego z peł­nymi gwa­ran­cjami reali­za­cji. Dwanaście maszyn repre­zen­tuje stan­dard Block 30 (wypro­du­ko­wane w latach 1986 – 88), które prze­szły pro­ces moder­ni­za­cji według pro­gramu Barak 2020. Objął on gene­ralne prze­glądy struk­tury pła­towca, mon­taż sys­temu debrie­fin­go­wego oraz nowych moni­to­rów i wskaź­nika prze­zier­nego HUD, inte­gra­cji celow­ni­ków naheł­mo­wych i innych (nie­ujaw­nio­nych) ele­men­tów wypo­sa­że­nia pokła­do­wego. Wraz z nimi do Chorwacji tra­fią dwa symu­la­tory, trzy zapa­sowe sil­niki oraz uzbro­je­nie pod­wie­szane (powie­trze-powie­trze i powie­trze-zie­mia) pro­duk­cji ame­ry­kań­skiej. Strona izra­el­ska zapewni szko­le­nie do ośmiu pilo­tów oraz 50 człon­ków per­so­nelu naziem­nego, a przez pierw­sze trzy lata eks­plo­ata­cji Chorwatów ma wspie­rać per­so­nel izra­el­ski. Dodatkowo, w ramach powyż­szej kwoty, zbu­do­wany zosta­nie nowy han­gar prze­zna­czony do obsługi wszyst­kich samo­lo­tów, a także reali­zo­wane będzie wspar­cie tech­niczne doty­czące opro­gra­mo­wa­nia. Chorwaci zapew­nili sobie pełną swo­bodę doty­czącą zaku­pów uzbro­je­nia pod­wie­sza­nego (cer­ty­fi­ko­wa­nego dla samo­lo­tów rodziny F-16) oraz doży­wot­nią pomoc tech­niczna przy prze­glą­dach i ser­wi­sie samo­lo­tów (zakła­dany okres eks­plo­ata­cji to około 20 lat).

Same samo­loty należą do jed­nych z naj­bar­dziej wyeks­plo­ato­wa­nych w izra­el­skim lot­nic­twie, według upu­blicz­nio­nych danych ich średni nalot (uwzględ­nia­jąc prze­licz­niki eks­plo­ata­cyjne) wynosi około 7600 godzin. Z tego też względu, w ramach powyż­szej kwoty, przed dostawą, przejdą prze­glądy gene­ralne połą­czone z cer­ty­fi­ko­wa­niem przez Lockheed Martin struk­tury pła­towca do (bez­piecz­nej) eks­plo­ata­cji przez kolej­nych 3000 godzin. Dwa samo­loty mają przy­le­cieć w 2020 roku, sześć w 2021 i cztery w 2022.

Przy oka­zji ujaw­niono, że szwedzka oferta miała war­tość około 1,2 mld dola­rów, a ame­ry­kań­ska 1,6 mld dola­rów. W obu przy­pad­kach nie ujaw­niono szcze­gó­łów, poza fak­tem, że nie obej­mo­wały uzbro­je­nia.

(ŁP) Foto: IDF
Tagi: Chorwacja, F-16, Izrael

Zobacz także...

O zaku­pach śmi­głow­ców dla Policji w Sejmie
Legendarny VIS wraca na rynek
Brytyjczycy bli­żej E-7 Wedgetail

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AKTUALNOŚCI

  • Pierwsze austra­lij­skie Hornety w Kanadzie

    17 lutego w bazie lotniczej Cold Lake w Kanadzi...
  • Polski prze­mysł na IDEX 2019

    17 lutego w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach ...
  • USS Tulsa w linii

    16 lutego w San Francisco odbyła się uroczystoś...
  • Jan Szwedo Członkiem Zarządu HSW S.A.

    Rada Nadzorcza Huty Stalowa Wola S.A. po przepr...
  • AW119 dla Izraela

    14 lutego Ministerstwo Obrony Izraela poinformo...
  • Pierwsza część KF-X

    15 lutego w zakładach koncernu KAI odbyła się u...
  • Rafale odpa­lają Meteora

    14 lutego francuskie ministerstwo sił zbrojnych...
  • Pierwsze M-346 tra­fiły do IFTS

    15 lutego koncern Leonardo poinformował, że pie...
  • Gowindy dla Argentyny

    14 lutego koncern Naval Group poinformował o ro...
  • Ponad 100 F-35A Block 2B/3i nie nadaje sie do zadan bojowych. Ich modernizacje do wersji Block 3F/4 uznano za nieoplacalna.

    Początek nego­cja­cji w spra­wie wie­lo­let­niej umowy na F-35

    13 lutego Departament Obrony Stanów Zjednoczony...
  • Zobacz nasze profile na Facebooku:

Copyright © 2018 Zespół Badań i Analiz Militarnych

TOP