Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Safety Forum Szczecin po raz trzeci

19 grudnia, w Hotelu Park, odbyła się debata w ramach Safety Forum Szczecin, pod tytułem „Polski Przemysł Stoczniowy – Technologiczne i Organizacyjne Wyzwania”.

Organizatorami tego interesującego spotkania byli think tank Nobilis Media i Sejmowa Komisja Obrony Narodowej, zaś prelegenci reprezentowali: fundusz MARS, DCNS, IMS-Griffin, AUTOCOMP Management, Szczeciński Park Przemysłowy, MSR Gryfia, PŻM, Kongsberg i OBR Centrum Techniki Morskiej. Wśród gości był także przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej Michał Jach. W niesprzyjającej, przedświątecznej atmosferze, bardzo miłym zaskoczeniem była wysoka frekwencja.

Miejsce dyskusji było nieprzypadkowe – szczecińskie środowisko przedsiębiorstw sektora morskiego i jemu bliskich, stara się wypromować region, a w szczególności tereny dawnej Stoczni Szczecińskiej. Obecnie są one własnością Szczecińskiego Parku Przemysłowego, na terenie którego działa już 75 firm, zatrudniających około 1600 osób. To właśnie w tam – zdaniem uczestników Safety Forum Szczecin – może by być prowadzona budowa jednostek znacznie większych niż w tej chwili, w tym również skomplikowanych technicznie oraz wojennych. Tego ostatniego przypadku dotyczyły bezpośrednio interesujące wystąpienia Janusza Przyklanga, dyrektora generalnego DCNS na Polskę oraz Janusza Drelichowskiego, prezesa firmy IMS-Griffin reprezentującej TKMS w Polsce. Oba zdominowała tematyka transferu technologii budowy okrętów podwodnych w ramach programu Orka. Pozostali uczestnicy strony przemysłowej zaprezentowali nie mniej interesujące referaty.

Do tej pory temat reanimacji „wielkiego przemysłu stoczniowego” w Szczecinie spotykał się niejednokrotnie z sceptycyzmem, ale statystyki i dane pokazane przez prezesa Szczecińskiego Parku Przemysłowego, Andrzeja Strzebońskiego, pozwalają patrzeć z nadzieją w przyszłość. Aby to patrzenie było bardziej realistyczne niż utopijne, głos menedżerski – studzący rozbujałe wyobrażenia – zabrał prezes funduszu MARS, Konrad Konefał. Ocenił, że istotny wpływ na rozwój sytuacji w stoczniowym Szczecinie, będą miały mechanizmy rynkowe i nie należy się spodziewać gwałtownych efektów, choć oczywiście od czegoś trzeba zacząć.

Grudniowe forum było trzecim w tym cyklu realizowanym przez Nobilis Media. Temat poprzedniego – bezzałogowce latające dla Wojsk Obrony Terytorialnej – został dostrzeżony w Warszawie. Oby i morski aspekt modernizacji naszych Sił Zbrojnych oraz rozwoju przemysłu stoczniowego nie przeszedł bez echa.

Tomasz Grotnik

Na zdjęciu od lewej: Janusz Przyklang, Michał Jach, Konrad Konefał i Janusz Drelichowski.

Na zdjęciu od lewej: Janusz Przyklang, Michał Jach, Konrad Konefał i Janusz Drelichowski.

Teldat
Teldat

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc