Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rosyjski pojazd opancerzony WPK-Strieła

13 lipca odbyła się oficjalna prezentacja nowego lekkoopancerzonego pojazdu wojskowego WPK-Strieła. Powstał on z myślą o siłach aeromobilnych i szybkiego reagowania, stąd łączy podstawową ochronę balistyczną i przeciwminową z niewielką masą, która umożliwia transport Strieły przez śmigłowce rodziny Mi-8MT.

WPK-Strieła, jak wskazuje jego oznaczenie, powstał w rosyjskiej spółce WPK (Wojenno-promyszlennaja kompanija, część holdingu Russkije masziny, którego właścicielem jest Oleg Deripaska). Jej najbardziej znanymi wyrobami są transportery opancerzone piechoty serii BTR-80 i -82, lekkoopancerzone pojazdy serii Tigr i Tigr-M w układzie 4×4, czy najnowsze transportery serii Bumierang. Ich produkcją (montażem końcowym) zajmuje się AMZ (Arzamasskij maszinostroitielnyj zawod), wchodzący w skład WPK. Jeżeli WPK-Strieła trafi do produkcji seryjnej, to będzie powstawać właśnie w zakładach w Arzamasie. Informację o publicznej premierze WPK-Strieła podał dział prasowy WPK, a za nim agencja informacyjna TASS.

WPK-Strieła powstał z własnej inicjatywy WPK. Spółka nie ukrywa, że wóz skonstruowano z myślą przede wszystkim o Siłach Zbrojnych Federacji Rosyjskiej, które obecnie nie mają samochodu tej klasy. WPK-Strieła w układzie 4×4 łączy niską masę (całkowita 4,7 t) z podstawowym stopniem ochrony balistycznej i przeciwminowej. Producent deklaruje, że kadłub WPK-Strieła ochroni załogę i pasażerów przed pociskami przeciwpancernymi 5,45×39 mm i 7,62×39 mm (zatem i 5,56×45 mm) oraz zwykłymi pociskami 7,62×54R, wystrzeliwanymi z karabinów wyborowych SWD lub analogicznych (zatem także przed pociskami 7,62×51 mm analogicznej konstrukcji). W przypadku min, kadłub WPK-Strieła chodni przed skutkami eksplozji o sile 2 kg trotylu pod kołem.

WPK-Strieła rozwija maksymalną prędkość na drodze 155 km/h. We wnętrzu jest miejsce dla ośmiu osób razem z kierowcą. Zasięgu drogowego nie podano. Wymiary i bryła nadwozia (wraz z masą pojazdu) umożliwiają jego transport na zawiesiu śmigłowców Mi-8MT (Mi-17) i nowszych lub innych o analogicznych możliwościach transportowych. Niewątpliwą zaletą pojazdu jest wykorzystanie w jego konstrukcji części wyłącznie rosyjskiej produkcji, choć na razie nie podano nawet, jaki silnik napędza ten pojazd.

(Adam M. Maciejewski) Foto: WPK
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc