×

Zapisz się do naszego new­slet­tera

Wybierz listę(y):

UZYSKAJ DOSTĘP DO SWOJEGO KONTA

ZAPOMNIAŁEŚ HASŁA?

ZAPOMNIAŁEŚ HASŁA?

AAH, CHWILA, PRZYPOMNIAŁEM SOBIE!
  • ZALOGUJ
  • NEWSLETTER

Wydawnictwo militarne ZBIAM

Wydawnictwo militarne ZBIAM


Email: office(at)zbiam.pl

Zespół Badań i Analiz Militarnych

ul. Anieli Krzywoń 2/155
01-391 Warszawa

BIURO: ul. Bagatela 10 lok. 19
00-585 Warszawa

Mapy google
  • O NAS
  • NASZE WYDAWNICTWA
    • Wojsko i Technika
    • Lotnictwo Aviation International
    • Morze
    • Wojsko i Technika – Historia
  • ARTYKUŁY
    • Wojska lądowe
      • Wozy bojowe
      • Artyleria lądowa
      • Radiolokacja
      • Dowodzenie i łącz­ność
      • Przemysł zbro­je­niowy
    • Siły powietrzne
      • Samoloty i śmi­głowce
      • Bezzałogowce
      • Uzbrojenie lot­ni­cze
      • Kosmos
      • Przemysł lot­ni­czy
    • Marynarka wojenna
      • Okręty współ­cze­sne
      • Okręty histo­ryczne
      • Statki i żaglowce
      • Muzea i podróże
      • Starcia mor­skie
    • Historia i poli­tyka
      • Historia uzbro­je­nia
      • Wojny i kon­flikty
      • Współczesne pole walki
      • Bezpieczeństwo
      • Polski prze­mysł obronny
  • E-WYDANIA
  • SKLEP
    • Regulamin
    • Polityka pry­wat­no­ści
    • Konto
  • PRENUMERATA
    • Prenumerata kra­jowa
    • Subscription
  • KONTAKT
  • KOSZYK
    Koszyk jest pusty.

Ekspedycja „Santi odna­leźć Orła” 2017 zakoń­czona

Autor: Łukasz Pacholski / piątek, 09 Czerwiec 2017 / W kategorii: Aktualności

W dniu 10 czerwca 2017 roku zakoń­czyła się trwa­jąca dwa­dzie­ścia jeden dni eks­pe­dy­cja „Santi Odnaleźć Orła”. Prowadzone na Morzu Północnym poszu­ki­wa­nia zaowo­co­wały zba­da­niem trzy­dzie­stu czte­rech nie­opi­sa­nych dotąd wra­ków, z któ­rych jeden ziden­ty­fi­ko­wano, z dużym praw­do­po­do­bień­stwem, jako wrak bry­tyj­skiego okrętu pod­wod­nego HMS „Narwhal”. W trak­cie eks­pe­dy­cji nie udało się usta­lić miej­sca spo­czynku legen­dar­nego pol­skiego okrętu pod­wod­nego ORP „Orzeł”.

Członkowie eks­pe­dy­cji „Santi Odnaleźć Orła” wyru­szyli na poszu­ki­wa­nia wraku pol­skiego okrętu pod­wod­nego w dniu 20 maja 2017 roku na pokła­dzie jed­nostki hydro­gra­ficz­nej „Mewo Navigator”. Celem tego­rocz­nej eks­pe­dy­cji było spraw­dze­nie hipo­tezy, według któ­rej przy­czyną zato­nię­cia ORP „Orzeł” był atak bry­tyj­skiego samo­lotu z dnia 3 czerwca 1940 roku, któ­rego ofiarą mógł paść pol­ski okręt pod­wodny.

Poszukiwania pro­wa­dzone były z wyko­rzy­sta­niem dwóch zasad­ni­czych metod badaw­czych. Pierwsza pole­gała na sys­te­ma­tycz­nym prze­szu­ki­wa­niu dna mor­skiego przy uży­ciu sondy wie­lo­wiąz­ko­wej
w bez­po­śred­nim sąsiedz­twie miej­sca domnie­ma­nego ataku bry­tyj­skiego samo­lotu. Natomiast druga miała na celu wery­fi­ka­cję wyty­po­wa­nych wcze­śniej obsza­rów, w któ­rych zale­gać mogły wraki jed­no­stek mor­skich znaj­du­ją­cych się na zało­żo­nej tra­sie powrotu „Orła” z sek­tora patro­lo­wa­nia o ozna­cze­niu „A1”. Badania pierw­szą z metod prze­pro­wa­dzono w okre­sie od 26 maja do 5 czerwca 2017 roku. W tym cza­sie prze­ba­dany został obszar o wymia­rach 900 km², na któ­rym odkryto cztery kolejne wraki, oprócz sze­ściu, które zostały odkryte w trak­cie dwóch poprzed­nich eks­pe­dy­cji prze­pro­wa­dzo­nych w 2014 i 2015 roku. Drugą metodę badań wyko­rzy­stano na tra­sie doj­ścia do ww. obszaru poszu­ki­wań tj. w okre­sie od 24 do 25 maja oraz na tra­sie zej­ścia ze wspo­mnia­nego obszaru tj. w dniach od 5 do 6 czerwca 2017 roku spraw­dza­jąc 40 pozy­cji, na któ­rych odkryte zostało 30 wra­ków.

Analiza para­me­trów tech­nicz­nych jed­nego z odkry­tych wra­ków doko­nana na pod­sta­wie uzy­ska­nych obra­zów sona­ro­wych z dużym praw­do­po­do­bień­stwem wska­zała, że jest nim wrak bry­tyj­skiego okrętu pod­wod­nego HMS „Narwhal” , który zagi­nął w nie­zna­nych oko­licz­no­ściach w trak­cie patrolu z Blyth do brze­gów Norwegii w dniach 22 – 30 lipca 1940 r. Wrak o dłu­go­ści 88 metrów i sze­ro­ko­ści ponad 7 metrów zalega na głę­bo­ko­ści 94 m w oko­licy ok. 5 Mil mor­skich od trasy, którą z ostat­niego patrolu wra­cać miał do bazy okręt ORP “Orzeł”. Miejsce odna­le­zie­nia wraku oraz zgro­ma­dzone przez trój­miej­skich poszu­ki­wa­czy mate­riały archi­walne prze­ma­wiają za hipo­tezą, że padł on praw­do­po­dob­nie ofiarą ataku lot­ni­czego prze­pro­wa­dzo­nego przez nie­miecki samo­lot Do-17 w dniu 23 lipca 1940 r.

„Tegoroczna eks­pe­dy­cja była naj­dłuż­szą w histo­rii poszu­ki­wań pol­skiego okrętu pod­wod­nego. W jej trak­cie udało nam się spraw­dzić akwen o powierzchni kil­ku­krot­nie więk­szej niż zba­dany w toku naszych wszyst­kich poprzed­nich poszu­ki­wań. Było to moż­liwe przede wszyst­kim dzięki nie­zwy­kle sprzy­ja­ją­cej pogo­dzie, zna­ko­mi­tym para­me­trom jed­nostki „Mewo Nawigator”, na któ­rej pro­wa­dzi­li­śmy bada­nia oraz zaan­ga­żo­wa­niu załogi statku i ekipy badaw­czej. Pomimo spraw­dze­nia obszaru dna obej­mu­ją­cego ponad 8 Mil mor­skich od miej­sca ataku, nie udało nam się wyeli­mi­no­wać hipo­tezy doty­czą­cej bra­to­bój­czego ataku bry­tyj­skiego samo­lotu. Nie można, bowiem wyklu­czyć moż­li­wo­ści popeł­nie­nia przez pilota samo­lotu więk­szego błędu nawi­ga­cyj­nego niż zakła­dany dotych­czas, bądź moż­li­wo­ści odda­le­nia się w zanu­rze­niu uszko­dzo­nego okrętu pod­wod­nego z miej­sca ataku lot­ni­czego. Przeprowadzone bada­nia pozwa­lają nam na przej­ście do kolej­nego etapu poszu­ki­wań, które będą pro­wa­dzone odmienną meto­do­lo­gią” – stwier­dził Szef Ekspedycji Tomasz Stachura.

Więcej o pro­jek­cie:

www.santiodnalezcorla.pl – strona www pro­jektu

https://www.youtube.com/watch?v=dQ_dnA1eOhI – naj­now­szy film pro­mo­cyjny o pro­jek­cie

https://www.youtube.com/watch?v=lExIavrAWwE&list=UUSMMbSOX2pWwBpznedKPLMA

– film pro­mo­cyjny o pro­jek­cie

https://www.facebook.com/SantiOdnalezcOrla — Facebook

SANTI sp. z o.o. – spon­sor główny pro­jektu:

SANTI to jeden z wio­dą­cych na świe­cie pro­du­cen­tów odzieży i sprzętu nur­ko­wego. W ciągu zale­d­wie kilku lat firma z Gdyni prze­kształ­ciła się z lokal­nego pro­du­centa ska­fan­drów nur­ko­wych, w markę o ugrun­to­wa­nej pozy­cji na glo­bal­nym rynku sprzętu nur­ko­wego.

Firma jest obecna na wszyst­kich kon­ty­nen­tach, sprze­daje do bli­sko 40 kra­jów na świe­cie, w tym m.in.: do USA, Korei Południowej, Kanady, Australii, Brazylii oraz na główne rynki euro­pej­skie. Do sztan­da­ro­wych pro­duk­tów SANTI należą suche ska­fan­dry nur­kowe i ocie­pla­cze. Spółka jest pomy­sło­dawcą i wio­dą­cym pro­du­cen­tem nur­ko­wych akce­so­riów grzew­czych takich jak np. ogrze­wane ręka­wiczki czy kami­zelki.

Od kilku lat SANTI aktyw­nie anga­żuje się w orga­ni­za­cję i wspie­ra­nie mię­dzy­na­ro­do­wych wypraw badaw­czych (np. Sedna, Under the pole, Elysium) oraz poszu­ki­wań wra­ków na całym świe­cie. W ten spo­sób naro­dził się pro­jekt „SANTI – Odnaleźć „Orła”, który ma dopro­wa­dzić do zna­le­zie­nia wraku
i osta­tecz­nego roz­wi­kła­nia zagadki zagi­nię­cia pol­skiego okrętu.

Sponsorzy:

Santi sp. z o. o.

Damen Shipyards Gdynia

Nava Ship Design Office

Grupa Net Marine

Studio Dago

Trefl Gdynia

Partnerzy: 

Yellow Cargo Express sp. z o.o. – wspar­cie logi­styczne

Instytut Morski Gdańsk – wspar­cie hydro­gra­ficzne

Grupa Lotos — dostar­cza paliwo na Ekspedycje

Patronat:

Prezydent Miasta Gdyni

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

National Geographic

Tweet
Tagi: odnaleźć orła, Santi

Zobacz także...

„Pierścień ognia” Jakuba Pawełka — recen­zja
Damen dostar­czy jed­nostki inter­wen­cyjne do Nigerii
Cywilne MQ-9 Reaper w Mirosławcu

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

AKTUALNOŚCI

  • AW119 dla Izraela

    14 lutego Ministerstwo Obrony Izraela poinformo...
  • Pierwsza część KF-X

    15 lutego w zakładach koncernu KAI odbyła się u...
  • Rafale odpa­lają Meteora

    14 lutego francuskie ministerstwo sił zbrojnych...
  • Pierwsze M-346 tra­fiły do IFTS

    15 lutego koncern Leonardo poinformował, że pie...
  • Gowindy dla Argentyny

    14 lutego koncern Naval Group poinformował o ro...
  • Ponad 100 F-35A Block 2B/3i nie nadaje sie do zadan bojowych. Ich modernizacje do wersji Block 3F/4 uznano za nieoplacalna.

    Początek nego­cja­cji w spra­wie wie­lo­let­niej umowy na F-35

    13 lutego Departament Obrony Stanów Zjednoczony...
  • Tury dla Policji

    13 lutego Komenda Główna Policji poinformowała ...
  • Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. z umową na wozy dowo­dze­nia dla stra­ża­ków

    14 lutego Straż Pożarna poinformowała o rozstrz...
  • Jeśli okręt pod­wodny, to jaki i dla­czego? Analiza eks­perta WIIS

    W swoim naj­now­szym tek­ście dla Warszawskiego...
  • Jednostki napę­dowe dla Namerów

    13 lutego Departament Stanu poinformował o wyda...
  • Zobacz nasze profile na Facebooku:

Copyright © 2018 Zespół Badań i Analiz Militarnych

TOP