Zaloguj

Transport lotniczy

W ubiegłym roku, w odniesieniu do poprzedniego, przewozy pasażerskie na świecie wzrosły o 6,9%, a tonaż ładunków o 2,4%. Na zdjęciu: Airbus A350-941 Singapore Airlines w Manchester Airport.

W ubiegłym roku, w odniesieniu do poprzedniego, przewozy pasażerskie na świecie wzrosły o 6,9%, a tonaż ładunków o 2,4%. Na zdjęciu: Airbus A350-941 Singapore Airlines w Manchester Airport.

W ub. roku linie lotnicze na świecie przewiozły 4,41 mld pasażerów i 63,3 mln ton ładunków, z tego w rejsach rozkładowych 4,32 mld pas. i 58 mln ton. Samoloty komunikacyjne wykonały 38,1 mln rejsów, zużywając przy tym 360 mld litrów paliwa, o wartości 180 mld dolarów. Największe przewozy pasażerskie zrealizowały linie: American Airlines Group (203,7 mln), Delta Air Lines, Southwest i United Airlines; a cargo: FedEx Express (17,5 mld tkm), Emirates, Qatar Airways i UPS Airlines.

Podczas MSPO 2019 Stany Zjednoczone miały swoją Wystawę Narodową, gdzie zaprezentowało się 65 firm – była to największa obecność amerykańskiego przemysłu zbrojeniowego w historii Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Polska dowiodła, że jest liderem NATO. Jest to wspaniałe, że można być tutaj wspólnie i pracować nad wspólnym bezpieczeństwem na świecie. Te targi pokazują specjalne relacje między Stanami Zjednoczonymi, a Polską – powiedziała podczas MSPO Georgette Mosbacher, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce.
Tegoroczne MSPO zajęło powierzchnię 27 557 m² w siedmiu halach wystawienniczych kieleckiego ośrodka oraz na terenie zewnętrznym. W bieżącym roku wśród wystawców obecni byli przedstawiciele z: Australii, Austrii, Belgii, Chin, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraela, Japonii, Kanady, Litwy, Niemiec, Norwegii, Polski, Republiki Korei, Serbii, Singapuru, Słowacji, Słowenii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Tajwanu, Ukrainy, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. Najliczniej reprezentowane były firmy ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Swoje ekspozycje przedstawili światowi liderzy przemysłu obronnego.

Największe linie lotnicze świata American Airlines Group przewiozły 203,7 mln pasażerów i wygenerowały przychody w wysokości 44,5 mld dol., w tym 1,4 mld dol. zysku. Na zdjęciu: Boeing 777-223 w barwach tego przewoźnika.

Największe linie lotnicze świata American Airlines Group przewiozły 203,7 mln pasażerów i wygenerowały przychody w wysokości 44,5 mld dol., w tym 1,4 mld dol. zysku. Na zdjęciu: Boeing 777-223 w barwach tego przewoźnika.

Wśród 30,5 tys. zwiedzających z całego świata było 58 delegacji z 49 krajów oraz 465 dziennikarzy z 10 krajów. Odbyło się 38 konferencji, seminariów i debat.
Najważniejszym punktem tegorocznego salonu kieleckiego był program pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych pod kryptonimem Harpia, który został opracowany w celu zapewnienia dostaw dla Sił Powietrznych nowoczesnych bojowych odrzutowców, dla zastąpienia zużytych i nie odpowiadających wymogom współczesnego pola walki samolotów myśliwskich MiG-29 i myśliwsko-bombowych Su-22 oraz wsparcia samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb.
Faza analityczno-koncepcyjna programu Harpia rozpoczęła się w 2017 r., a w roku następnym Ministerstwo Obrony Narodowej wydało komunikat mówiący, że: Minister Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przyspieszenie realizacji programu, którego celem będzie pozyskanie samolotu myśliwskiego nowej generacji wprowadzającego nową jakość w działaniach lotniczych, jak też wsparcia pola walki. W bieżącym roku program Harpia został przedstawiony jako jeden z najważniejszych elementów „Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP 2017-2026”.
Wyboru odrzutowego samolotu bojowego nowej generacji miano dokonać na drodze konkursowej, ale w maju bieżącego roku MON nieoczekiwanie zwrócił się do rządu Stanów Zjednoczonych z zapytaniem w sprawie możliwości zakupu 32 samolotów Lockheed Martin F-35A Lightning II wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym, co spowodowało po stronie amerykańskiej uruchomienie procedury FMS (Foreign Military Sale). We wrześniu strona polska otrzymała zgodę amerykańskiego rządu w tej sprawie, co pozwala na przystąpienie do rozmów cenowych i konkretyzacji warunków zakupu.
F-35, to dziś najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy na świecie, zapewniający Polsce olbrzymi skok do przodu w zakresie dominacji powietrznej, zwiększający radykalnie potencjał bojowy Sił Powietrznych i przeżywalność w antydostępowych środowiskach powietrznych. Wyróżnia go bardzo niska wykrywalność (stealth), pakiet ultranowoczesnych czujników, zintegrowane przetwarzanie danych pochodzących ze źródeł własnych i zewnętrznych, działania realizowane w sieci, zaawansowany system walki elektronicznej oraz przenoszenie dużej ilości uzbrojenia.
Dotychczas użytkownikom dostarczono +425 samolotów tego typu dla ośmiu krajów, z których siedem zadeklarowało uzyskanie wstępnej gotowości operacyjnej (zamówienia złożyło 13 klientów). Do 2022 r. liczba samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II ulegnie podwojeniu. Warto pamiętać, że w miarę wzrostu produkcji seryjnej, koszt samolotu maleje i obecnie jest to około 80 milionów dolarów za egzemplarz. Poza tym rośnie gotowość operacyjna F-35 Lightning II, przy malejących kosztach utrzymania floty.
F35 Lightning II to samolot wielozadaniowy piątej generacji w cenie samolotu czwartej generacji. Jest on najbardziej skuteczny, odporny i ma największe możliwości systemu uzbrojenia, wyznaczając nowe standardy w tych dziedzinach na kilkadziesiąt lat. F-35 Lightning II wzmocni pozycję Polski jako lidera w regionie. Da nam niezrównaną interoperacyjność z jednostkami Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO (będąc mnożnikiem potencjału bojowego samolotów starszych typów). Założone kierunki modernizacji wyprzedzają rosnące zagrożenia.
W gotowości do złożenia konkurencyjnej oferty cały czas pozostaje europejskie konsorcjum Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, które jako alternatywę proponuje nam samolot wielozadaniowy Typhoon, dysponujący jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie systemów walki elektronicznej na świecie. Pozwala on samolotom Typhoon działać w sposób niewykrywalny, unikając zagrożeń i zapobiegając niepotrzebnemu angażowaniu się w walkę.
Istnieją dwa elementy umożliwiające bycie niewykrywalnym: świadomość środowiska w jakim się znajdujemy oraz bycie trudnym do zauważenia. System walki elektronicznej samolotu Typhoon zapewnia oba te elementy. Po pierwsze, system gwarantuje pełną świadomość sytuacyjną dotyczącą otaczających go zagrożeń, dzięki czemu pilot wie gdzie one są i w jakim trybie się aktualnie znajdują. Ów obraz jest jeszcze dodatkowo poszerzany dzięki uzyskiwaniu danych od innych, znajdujących się na teatrze działań, podmiotów włączonych w sieć dzięki systemowi walki elektronicznej Typhoona. Dysponując aktualnym, dokładnym obrazem otoczenia, pilot Typhoona może unikać znalezienia się w zasięgu działania potencjalnie niebezpiecznej stacji radiolokacyjnej przeciwnika.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc