Zaloguj

LUZES V/D seria V już w Powidzu

Pierwszy zasilacz elektroenergetyczny LUZES V/D serii V na podwoziu samochodu ciezarowego Jelcz 442.32, ktory pod koniec maja trafil do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Pierwszy zasilacz elektroenergetyczny LUZES V/D serii V na podwoziu samochodu ciezarowego Jelcz 442.32, ktory pod koniec maja trafil do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

24 maja Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. dostarczyło Siłom Powietrznym pierwszy egzemplarz zasilacza elektroenergetycznego LUZES V/D serii V. Nowoczesne i mobilne, bo umieszczone na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz 442.32, urządzenie trafiło do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. W najbliższej przyszłości planowane są kolejne dostawy, które mają doprowadzić do eliminacji z wyposażenia Sił Zbrojnych RP urządzeń rozruchowych sowieckiej produkcji i zwiększenia polonizacji parku urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych.

Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. jest jedynym w Polsce producentem szerokiej gamy nowoczesnych urządzeń do naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP). Sprzęt ten cieszy się wśród klientów dobrą renomą zarówno jeżeli chodzi o najwyższą jakość komponentów, ich niezawodność, jak i jej stosunek do preferencyjnej ceny. Czołowe miejsce zajmują: urządzenie diagnostyczne, holowniki lotniskowe, urządzenia oświetleniowe, osuszacze, urządzenia hydrauliczne, sprężarki powietrza, gazyfikatory, dystrybutory i właśnie zasilacze elektroenergetyczne, z których LUZES V/D serii V jest pierwszym egzemplarzem wyprodukowanym w ramach współpracy WCBKT S.A. i Jelcz Sp. z o.o. WCBKT S.A. zapewnia SZ RP ponad 90% wszystkich urządzeń NOSP. Poza nimi do obsługi statków powietrznych służą urządzenia sowieckie, których liczba stale zmniejsza się z racji upływu resursów, a także systemy zachodnie, które pojawiły się w Polsce wraz z samolotami C-295M, C-130, F-16C/D i M-346. Celem warszawskich zakładów jest zapełnienie także tej ostatniej niszy i sukcesywna całkowita polonizacja tego typu urządzeń w SZ RP. Plan ten wydaje się realny, czego dowodem jest m.in. właśnie dostarczenie LUZES-a V/D serii V. Warto dodać, że WCBKT S.A. rozszerzyło w ostatnim czasie swoją ofertę także o produkcję na rynek cywilny, na którym zdobyło już klientów w postaci dwóch agencji handlingowych. Zakres oferty firmy sukcesywnie powiększa się o coraz to nowe rozwiązania, modyfikacje i modernizacje oferowanych wyrobów, rozwija się także aktywność Spółki w ramach pozyskiwania nowych rynków cywilnych, w tym w Europie Środkowej i Wschodniej. Atutem jest wysoka jakość i niezawodność wyrobów, co firma opanowała w trakcie projektowania oraz produkcji urządzeń w wykonaniach wojskowych.
W uroczystości odbioru nowego LUZES-a V/D serii V wzięli udział: szef Szefostwa Techniki Lotniczej, Główny Inżynier Wojsk Lotniczych płk Janusz Zawiślak, dowódca 33. Bazy Lotnictwa Transportowego płk pil. Grzegorz Kołodziejczyk, zastępca dowódcy 33. BLTr. płk Dariusz Płóciennik, dowódca 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego płk pil. Krzysztof Walczak, dowódca Eskadry NOSP mjr Krzysztof Machowski, przedstawiciele Jelcz Sp. z o.o. oraz prezes WCBKT S.A. Piotr Kisiel.
Koncepcja stworzenia tego urządzenia powstała w ramach współpracy dwóch przedsiębiorstw Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.: spółki Jelcz Sp. z o.o. i WCBKT S.A. W odróżnieniu od pozostałych zasilaczy elektroenergetycznych znajdujących się w ofercie WCBKT S.A., LUZES V/D serii V nie został bowiem zamontowany na niskiej przyczepie lotniskowej, ale na dwuosiowym pojeździe średniej ładowności i wysokiej mobilności (wcześniej samobieżne wersje LUZES-ów V/D instalowano na dwuosiowych samochodach Star 944). Do montażu wykorzystywana jest standardowa 15-stopowa rama podkontenerowa, która umożliwia instalację urządzenia w zasadzie na dowolnym samochodzie ciężarowym.
Także najnowszy LUZES jest przeznaczony do: zasilania systemów pokładowych statków powietrznych, uruchamiania silników i sprawdzania stanu technicznego wyposażenia pokładowego. Każde urządzenie tego typu może zaopatrywać dwa statki powietrzne jednocześnie, a długość każdego z kabli wydawczych to 20 m. Cały pojazd wraz z zabudowanym zasilaczem ma długość 7600 mm, szerokość 2440 mm i wysokość 2740 mm. Masa całego zestawu to 12,7 t.
Jako odbiorca pierwszego LUZES-a V/D serii V 33. BLTr została wybrana nie bez powodu. Eksploatuje się w niej najwięcej typów statków powietrznych, a zasilacz ten jest uniwersalny, także jeśli chodzi o możliwość dotarcia do statku powietrznego, który wylądował w dowolnym miejscu, np. w terenie przygodnym. Umieszczenie zasilacza na samochodzie wysokiej mobilności zwiększa też mobilność rzutu kołowego, kiedy zachodzi potrzeba przemieszczenia całej jednostki, co może zdarzyć się np. w trakcie konfliktu zbrojnego.
LUZES V/D serii V ma zdolność do wykonywania obsług i uruchomień wszystkich typów statków powietrznych eksploatowanych w SZ RP i państw sojuszniczych. Ta ostatnia cecha tego urządzenia jednak jest dziś nie tyle wyjątkowa, ale standardowa u wszystkich urządzeń NOSP z WCBKT S.A. Charakteryzują się one bowiem wyjątkową uniwersalnością. Dzięki ich zastosowaniu polscy technicy lotniczy nie muszą szkolić się i obsługiwać dziesiątek różnego typu urządzeń, z których każde jest przeznaczone tylko do obsługi pojedynczego typu samolotu lub jego konkretnej instalacji.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc