Zaloguj

Kolejny dobry rok dla Airbus Helicopters

Pierwszy prototyp śmigłowca wielozadaniowego H160 po raz pierwszy wzbił się w powietrze 13 czerwca 2015 r. Siły Zbrojne Francji zamierzają kupić 160-190 śmigłowców tego typu.

Pierwszy prototyp śmigłowca wielozadaniowego H160 po raz pierwszy wzbił się w powietrze 13 czerwca 2015 r. Siły Zbrojne Francji zamierzają kupić 160-190 śmigłowców tego typu.

Airbus Helicopters nadal utrzymuje pozycję lidera – w 2016 r. dostarczył 418 śmigłowców, co stanowi pięcioprocentowy wzrost w porównaniu z 2015 r. mimo spadku zamówień na coraz trudniejszym rynku. Firma wzmocniła swoją wiodącą pozycję w segmencie śmigłowców cywilnych i służb porządku publicznego przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej pozycji na rynku wojskowym.

Airbus Helicopters zdobył zamówienia brutto na 388 śmigłowców w 2016 r., co stanowi stabilny wynik w porównaniu do 383 zamówień w 2015 r. W 2016 r. szczególnie warte uwagi są zamówienia na 188 jednosilnikowych śmigłowców lekkich, 163 dwusilnikowe śmigłowce lekkie H135 i H145 oraz 23 dwusilnikowe śmigłowce średnie z rodziny Super Puma. Pod koniec 2016 r. całkowita liczba zamówionych śmigłowców wynosiła 766.
Liczne wyzwania, przed jakimi stanęliśmy w 2016 r. zwiększyły naszą determinację, aby wspierać naszych klientów z coraz większym zaangażowaniem na rzecz jakości i bezpieczeństwa, wykorzystując szeroką gamę najnowocześniejszych produktów i usług – powiedział z tej okazji Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters. Dla całego przemysłu śmigłowcowego 2016 r. był chyba najtrudniejszym rokiem w ostatniej dekadzie. Mimo tej trudnej sytuacji rynkowej osiągnęliśmy nasze cele operacyjne i przystąpiliśmy do realizacji naszego planu transformacji – dodał.
Najważniejszymi wydarzeniami w 2016 r. były sukcesy w kluczowych kampaniach dla śmigłowców wojskowych H225M, które zostały wybrane przez Singapur i Kuwejt, a także dla rodziny H135 i H145, wybranych przez Wielką Brytanię do szkolenia pilotów wojskowych. Ostatni rok przyniósł także pierwsze dostawy nowych śmigłowców morskich AS565 MBe Panther dla Meksyku i Indonezji oraz pierwszy lot śmigłowca NH90 Sea Lion dla lotnictwa Sił Morskich Niemiec.
Na rynku cywilnym w 2016 r. wszedł do służby pierwszy dwusilnikowy śmigłowiec średni H175 w konfiguracji do przewozu ważnych osobistości, podczas gdy wariant dla służb porządku publicznego rozpoczął próby w locie przed certyfikacją, która jest spodziewana w bieżącym roku. Chińskie konsorcjum podpisało zamówienie na 100 śmigłowców H135; mają być montowane w tym kraju w ciągu najbliższych dziesięciu lat. W listopadzie Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA – European Aviation Safety Agency) wydała certyfikat typu dla wersji H135 wyposażonej w awionikę cyfrową Helionix, natomiast przez cały rok prowadzono próby w locie śmigłowca następnej generacji H160.
W zakładach Airbus Helicopters w Marignane 28 września 2016 r. Siły Morskie Meksyku odebrały pierwszy z 10 zamówionych śmigłowców AS565 MBe Panther. Kolejne trzy maszyny dostarczono do końca roku, a pozostałe sześć Meksyk ma otrzymać w 2018 r. Siły Zbrojne Meksyku zostały w ten sposób pierwszym odbiorcą nowej wersji tego typu śmigłowców. Będą one eksploatowane przez lotnictwo morskie na obszarze Zatoki Meksykańskiej i na wybrzeżu Pacyfiku do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, transportu, ewakuacji w przypadku klęsk żywiołowych oraz do zwalczania przemytu narkotyków. Śmigłowiec jest wyposażony w dwa silniki turbinowe Safran Arriel 2N, zapewniające wysokie osiągi w gorącym klimacie i umożliwiające osiągnięcie prędkości maksymalnej 278 km/h przy zasięgu 780 km. Pierwsze maszyny tego typu meksykańskie lotnictwo morskie wprowadziło do eksploatacji dziesięć lat temu.
4 października ubiegłego roku hiszpańskie lotnictwo wojskowe odebrało w zakładach w Albacete swój pierwszy śmigłowiec H215M. Zakup został zrealizowany w wyniku negocjacji przeprowadzonych w lipcu 2016 r. przez Ministerstwo Obrony Hiszpanii przy wsparciu agencji NSPA (NATO Support and Procurement Agency). Jest on przeznaczony do wykonywania misji odzyskiwania personelu, poszukiwawczo-ratowniczych i ratownictwa bojowego, ma też zwiększony do 560 km zasięg.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc